Kian maahantuonti Suomessa alkoi vuonna 2004. Heti alusta lähtien Kian huimaa nousua on ollut todistamassa ja ennen kaikkea tekemässä seinäjokinen myyntipäällikkö Taina Sikanen. Hän arvelee myyneensä 15 vuoden aikana yhteensä noin 2000 uutta Kia-autoa ja vaihtoautot päälle.
Alku ei uudella merkillä kuitenkaan ollut helppo.
”Alussa oli haastavaa, kun asiakkailla oli paljon ennakkoluuloja uuden merkin suhteen. Monet tulivat vain uteliaisuuttaan katsomaan uutta merkkiä. Aikamoista pohjatyötä piti tehdä, että saatiin asiakkaille luottamus merkkiin”, Sikanen muistelee.
Sikasen mukaan Kian läpimurto tapahtui vuonna 2006, kun merkki lanseerasi ainutlaatuisen seitsemän vuoden takuun ensimmäisen sukupolven cee’din esittelyn yhteydessä.
”Pitkän takuun myötä saatiin hälvennettyä asiakkaiden epäilyjä laadusta. Kia on noussut todella nopeasti täydestä tuntemattomuudesta menestyvien merkkien ja brändien joukkoon.”
”Kia on ajan hermolla”
Kia on kiistattomasti noussut yhdeksi luotetuimmaksi automerkiksi. Kia on tunnustettu neljänä peräkkäisenä vuonna laadukkaimmaksi volyymiautomerkiksi arvostetussa J.D. Power Initial Quality Study (IQS) -tutkimuksessa.
Sikasen mukaan laadun lisäksi Kian muita valtteja ovat olleet malliston nopea kehitys ja nuorekkuus.
”Kia on erittäin hyvin ajan hermolla. Mallisto on nykyaikainen ja meillä on uudet teknologiat nopeasti tarjolla esimerkiksi uusien hybridi- ja täyssähköautojen myötä. Nuorekkuutta korostetaan koko malliston muotoilussa sekä urheilullisin GT-ja GT-Line-mallein. Uusien teknologioiden käyttö on mahdollistanut sen, että Kia-malliston autot ovat pienipäästöisiä ja meidän ei tarvitse murehtia suurista autoveroista näiden mallien kanssa”, Sikanen jatkaa.
Kia on yksi edelläkävijöistä hybridi- ja sähköautomarkkinoilla.Tämä näkyy myös asiakkaiden kiinnostuksena sähköisiä malleja kohtaan.
”Näiden mallien kysyntä on ihan jokapäiväistä. Paljon on toki asiakkailla vielä näistä uusista käyttövoimista kysyttävää ja myyjän on oltava erittäin hyvin perillä asioista, jotta pystymme opastamaan asiakkaita heille oikeanlaisen auton valintaan”, Sikanen tähdentää.
Kannustaa naisia: ”Rohkeasti mukaan!”
Sikanen työskentelee J. Rinta-Joupilla Kia-osaston myyntipäällikkönä Seinäjoella. Hän on harvoja naismyyjiä verkostossa. Sikanen kannustaakin naisia alalle.
”Rohkeasti vaan mukaan! Tässä työssä naiset pärjäävät ihan yhtä hyvin kuin miehetkin. Tarvitaan vain iloista mieltä ja intoa myyntityöhön. Tämä on hauskaa hommaa mukavien asiakkaiden parissa”, Taina Sikanen rohkaisee.
Tilaa MyKia-uutiskirje tästä ja voita Kia eNiro -sähköauto viikonlopuksi käyttöösi!