Koronakevät muutti autokaupan luonnetta Suomessa. Kia Brand Director Rami Kittilän mukaan yksityiset asiakkaat tekivät keväällä ostopäätöksen aiempaa nopeammin. Myös jälleenmyyjien tarjoamat etäpalvelut vauhdittivat osaltaan kaupankäyntiä.
”Autokauppa on selvästi nopeutunut kevään aikana. Tästä on tulossa pysyvä muutos alalla niin automyynnin kuin -huollonkin puolella. Online-palvelut mahdollistavat nopean ja turvallisen kaupankäyntiprosessin ilman, että asiakkaan on välttämätöntä asioida fyysisesti liikkeessä. Puhumme nopeimmillaan muutamasta tunnista, kun asiakas on saanut verkosta ostetun auton kotiovellensa toimitettuna”, Kittilä sanoo.
Kialla vahva kevät Suomessa
Myös Delta Auto Tampereen automyyjä Eero Veikkola sanoo, että koronakevät vauhditti ostoprosessia. Veikkola myi viime vuonna noin 350 uutta Kia-autoa.
”Monesti asiakas näkee autonsa vasta luovutuksen yhteydessä ilman, että asiakas ja myyjä edes tapaavat”, Veikkola kertoo.
Kevät on ollut autokaupalle haasteellinen, mutta Kia on suoriutunut viime kuukausina vahvasti. Merkki saavutti toukokuussa kolmannen sijan henkilöautojen ensirekisteröinneissä. Kian markkinaosuus oli 9,2 prosenttia, joka on merkin kaikkien aikojen kuukausikohtainen ennätys Suomessa. Saavutus vahvisti Kian asemaa Suomen viidenneksi rekisteröidyimpänä henkilöautomerkkinä kuluvan vuoden aikana. Kian tammi-toukokuun markkinaosuus oli 7,0 prosenttia.
”Olemme tehneet toimenpiteitä, jotta asiakkaan olisi mahdollisimman helppoa asioida verkostossamme. Jälleenmyyjämme ovat palvelleet erittäin sitoutuneesti Kia-asiakkaistamme tänä poikkeuksellisena aikana. Uskon, että tämä ajanjakso on kehittänyt toimintaamme, josta asiakkaat hyötyvät myös tulevaisuudessa”, Kittilä sanoo.