Osallistuin Sähköautoilijat ry:n tempaukseen, jossa ajoimme kuudella täyssähköautolla Tampereelta Utsjoelle. Jo reissua suunnitellessamme oli selvää, että Sodankylään asti matka olisi varsin helppo, mutta sen jälkeen reitillä ei ole ainuttakaan pikalaturia, joka tulisi tekemään matkasta seikkailun. Kaikki kuusi täyssähköautoa kuitenkin pääsivät perille, joten reissu oli hyvinkin onnistunut.
Tehokas lataus tekee matkanteosta helppoa
Täyssähköautolla matkustaminen on nykyään varsin sujuvaa. Pidimme ensimmäisen lyhyen tauon Jyväskylässä, jossa latausmahdollisuuksia riittää suuremmallekin sähköautokulkueelle. Seuraava tauko oli Pihtiputaan mainiolla Niemenharjun Matkailukeskuksella, joka tarjosi oivan tilaisuuden syödä lounas. Luonnollisesti akku olisi riittänyt ainakin kolmelle seuraavalle pikalaturille, jos Niemenharjun laturilla olisi ollut ruuhkaa.
Lounaan jälkeen jatkoimme Oulua kohti, jossa pysähdyimme Kaakkurin McDonaldsissa. Huomionarvoista on, että pelkästään Kaakkurista löytyy viisi pikalaturia, joten sähkön saanti oli taas kerran varmaa. Hyvä näin, sillä emme olleet ainut täyssähköauto laturilla.
Oulusta jatkoimme kohti Rovaniemeä, jossa meitä odotti Minimanin kaksi pikalaturia. Pian meidän jälkeemme saapui toinen täyssähköauto lataamaan. Onneksi Rovaniemeltä löytyi vielä neljä pikalaturia näiden kahden lisäksi, joten lataushuolia ei ollut. Ja jos päätepisteenä olisi Rovaniemi, voisimme ajaa suoraan majoituspaikkaan ja kytkeä auto yöksi lataukseen.
Me jatkoimme kuitenkin eteenpäin ja seuraava pysähdys oli Sodankylässä, jonka SEO tarjosi sähköautoilijoille kaksi hieman pienempitehoista laturia. Lähdimme siis Tampereelta kello 9:31 ja saavuimme Sodankylään kello 23:09. Auton matkamittariin oli kertynyt 851 kilometriä ja aikaa oli kulunut reilut 13,5 tuntia. Akussa oli varausta jäljellä vielä 35 %, jonka auto arvioi riittävän 106 kilometrin matkaan.
Pikalatausverkoston ulkopuolella
Kuten alussa kerroin, matka Sodankylästä eteenpäin on haastavampi, johtuen ensi kädessä puutteellisesta latausverkostosta. Olimme kuitenkin todenneet jo aiemmin, että e-Niron toimintamatka-arvio pitää hyvin paikkansa, joka on omiaan tekemään matkanteosta sujuvaa. Jatkoimme matkaa lähes täydellä akulla, jonka e-Niro arvioi riittävän 309 kilometrin matkaan. Perille kohteeseen oli matkaa kuitenkin 327 kilometriä, joten lisää virtaa oli saatava.
Onneksi matkan varrella on useampi hotelli, joista löytyy sähköautojen latauspisteet. Valitsimme kohteeksi mainion Holiday Club Saariselän, jossa hyödynsimme tarjolla ollutta asiointilatausta. Kia e-Nirosta löytyy nykyään 11 kilowatin tehoinen kolmivaihelaturi, jolla akun saa ladattua täyteen helposti yön aikana.
Tällä reissulla emme jääneet yötä, vaan latasimme Saariselällä reilun tunnin, joka luonnollisesti on pitkänlainen pysähdys. Mutta on tärkeää muistaa, että kunnon pikalaturilla tämä pysähdys olisi kestänyt vain vartin. Pikalatausverkostoa tarvitaan siis ehdottomasti lisää Sodankylän pohjoispuolelle.
Saariselältä ajoimme kohteeseemme Utsjoella, johon saavuimme ennen aamuseitsemää. Laitoimme auton lataukseen ja menimme unten maille.
Yhteenveto
Pituutta koko matkalle kertyi auton mukaan 1 184 km ja keskikulutus oli 20,4 kWh/100 km. Koko menomatkan oli varsin tuntuva vastatuuli, mutta toisaalta pakkasta oli kovimmillaankin vain -15 astetta.
Kia e-Niron toimintamatka-arvio pysyi hyvin vakaana koko reissun ajan, jonka ansiosta lataaminen ei tarvitse kummoista matematiikkaa. Sen kuin jatkaa matkaa, kun autoon on latautunut tarpeeksi ajokantamaa.
Paluumatkalle lähdettiin etelämpää Pyhätunturilta, joten siinä ei tuttuun tapaan ollut mitään haastetta. Vain sähköisen puhtaita kilometrejä kauniissa Suomen talvessa.
Tuukka Heikkilä
Kirjoittaja on Energiateollisuus ry:n asiantuntija.
Tilaa MyKia-uutiskirje tästä