Täysin uusi toisen sukupolven Kia Niro on suunniteltu vastaamaan ympäristötietoisten käyttäjien tarpeisiin. Malli tulee tarjolle kolmella sähköisellä voimalinjalla.
Ensimmäinen Kia Niro esiteltiin vuonna 2016 ja se toi tarjolle monipuolisen valikoiman erilaisia voimalinjaratkaisuja yhden auton kuorissa. Nopeasti sähköistyvässä automarkkinassa mallin suosio on ollut tasaisessa kasvussa ja vuonna 2021 Niro oli Euroopassa Kian kolmanneksi suosituin malli Ceedin ja Sportagen jälkeen. Viime vuonna Niroa myytiin Euroopassa lähes 90 000 kappaletta, ja tästä 52 prosenttia oli täyssähköisiä.
Toisen sukupolven Niro erottuu tarkoituksenmukaisella ja katseita kääntävällä muotoilullaan. Etuosan ilmettä hallitsee uusimman sukupolven Tiger Face -keula, sekä uudet Heartbeat-päiväajovalot. Sivuprofiilin tasaisista pinnoista katse siirtyy nopeasti C-pilariin. Tämä osa on vakiona korin värinen, mutta tarjolla myös tehosteväreillä. Katseiden vangitsemisen lisäksi C-pilari toimii olennaisena aerodynaamisena elementtinä; ulkopinnan ja korin välisestä raosta johdetaan ilmaa takalasin laidoille, millä vähennetään ilman pyörteilyä ja ilmanvastusta. Uuden Niron ilmanvastuskertoimeksi kirjataan kunnioitettava lukema 0,29. Takaosan muotoilussa huomio kiinnittyy bumerangin muodon saaneisiin takavaloihin sekä rekisterikilven yläpuolelta löytyvään uuteen Kia-logoon. Lisäksi päiväajoajovaloista tuttu hearbeat-muoto toistuu takapuskurin heijastimissa.
Ulkomittojen osalta auto on kasvanut maltillisesti. Kokonaispituutta on nyt 4,42 metriä (+ 65 mm), leveyttä 1,825 metriä (+ 20 mm) ja akseliväliksi kirjataan 2,72 metriä (+ 20 mm). Sisällä on kuitenkin huomattavasti avarampi tunnelma tehostuneen tilankäytön ansiosta. Kuljettajan näkymää hallitsevat kaksi saman pinnan alta löytyvää 10,25-tuumaista näyttöä. Näiden lisäksi 10-tuumainen HUD-näyttö kertoo olennaiset asiat kuljettajalle tuulilasinäkymässä. Myös tavaratila on hieman edeltäjäänsä suurempi.
Kolme sähköistä vaihtoehtoa
Uusi Niro tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden valita omaan tarpeeseen parhaiten sopivan käyttövoimaratkaisun kahden hybridin ja täysin sähköisen voimalinjan väliltä. Niro Hybrid ja Plug-in Hybrid -mallien voimalinjojen kivijalkana toimii 1,6-litrainen vapaasti hengittävä GDi-bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa molemmissa versioissa 77 kW (105 hv). Akuston koon lisäksi voimalinjat eroavat sähkömoottorien tehon osalta, ja kokonaistehoksi kirjataan Hybridin osalta 104 kW (141 hv), ja ladattava hybridi tarjoaa tehoa 135 kW (183 hv).
Molemmat hybridimallit on varustettu Kian toisen sukupolven 6-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Uudistettu vaihteisto parantaa osaltaan auton kokonaistaloudellisuutta esimerkiksi optimoitujen välitysten ansiosta. Mielenkiintoisena yksityiskohtana vaihteistosta on poistettu perinteinen peruutusvaihde, millä on saavutettu 2,3 kilon painonsäästö. Peruutusvaihteen poistamisen mahdollistaa sähkömoottori, ja jatkossa kaikki peruutustapahtumat tapahtuvatkin hybridimalleilla sähkön voimalla.
Ladattava hybridi on varustettu ensimmäistä kertaa 5,5 kW:n tehoisella PTC-vastuksella. Tämä mahdollistaa sisätilojen lämmittämisen ilman polttomoottorin käynnistämistä, mikä puolestaan tarkoittaa enemmän sähköisiä kilometrejä myös Suomen olosuhteissa.
Uuden Niron sähköversio tarjoaa vaivattoman liikkumisen varmistavan 150 kW:n (204 hv) kokonaistehon ja 255 Nm väännön. Raikkaan suorituskyvyn lisäksi WLTP-syklin mukainen 463 kilometrin toimintamatka* tuo vaivattomuutta sähköautoilijan arkeen. Uuden Niron latauskyky on edeltäjäänsä paremmalla tasolla ja CCS-pikalatauksella lataaminen varaustilan 10–80 % välillä kestää parhaimmillaan 43 minuuttia. Viileissä oloissa käytännön latauskykyä parantaa uuden Niron navigaatiopohjainen akuston esilämmitys ennen pikalatausasemalle saapumista.
Uuden Kia Niron hinnat alkavat 32 389 eurosta.