Kia ravistelee automarkkinointia yhteistyössä Folk Finlandin kanssa

Kia aloittaa yhteistyön mainostoimisto Folk Finlandin kanssa ja valtaa mainosalaa rohkealla markkinoinnin ilmeellä.

Suomalainen automarkkinointi on viime vuosina ollut tylsää ja varovaista. Tämän lisäksi autobrändeihin sisältyy paljon historiallisia mielikuvia, jotka eivät enää välttämättä pidä paikkaansa. Muuttuvassa markkinassa Kia haluaa ravistella suomalaista autokauppaa rohkealla ulostulollaan, jonka tavoitteena on haastaa perinteisiä merkkimielikuvia sähköistyvässä automarkkinassa.

Kun tämä asetelma oli todettu, ja haaste analysoitu mediatoimisto ToinenPHD:n kanssa toteutetun strategisen segmentoinnin ja brändipelikirjan oppeja hyödyntämällä, Kia lähti hakemaan uudelle brändikonseptille mainostoimistokumppania. Tärkeimpänä kriteerinä oli löytää toimija, jolla on rohkeutta ja näyttöjä vahvojen ilmiöiden luomisesta sekä huomiota herättäneiden konseptien toteuttamisesta. Mainostoimistokilpailutuksen kautta kumppaniksi valikoitui Folk Finland, joka on ollut luomassa esimerkiksi yhtä tunnetuinta päivittäistavarabrändin menestystarinaa.

”Kun Kialta tuli kilpailutusbrief, niin innostuimme heti ajatuksesta lähteä tekemään automainontaa, jossa otetaan kantaa pölyttyneeseen automarkkinaan. Hieman jopa jännitti mennä esittelemään ideaa. Mietimme etukäteen, että joko tähän ihastutaan, tai sitten meidät heitetään ovesta ulos”, kertoo Folk Finlandin toimitusjohtaja Pia Dahlman.

Rohkealla konseptilla kohti tulevaa

Kia lanseeraa vuodenvaihteessa uudistetun brändiviestinnän strategian, joka tulee herättämään huomiota erityisesti premium-autojen markkinassa Suomessa. Tämän tavoitteena on herättää suomalaiset miettimään useampia erilaisia vaihtoehtoja autokaupoilla voimakkaasti sähköistyvässä markkinassa. Kialla on myös varaa haastaa käytännössä kenet tahansa, sillä Kian sähköautot ovat voittaneet lukuisia palkintoja niin Suomessa kuin globaalisti. Tuoreimpana täydennyksenä Kia EV3 palkittiin juuri Vuoden Auto Suomessa 2025 -tittelillä, vuonna 2022 Kia EV6 palkittiin Vuoden Autona Euroopassa ja lippulaivamalli EV9 kruunattiin Maailman Vuoden Auto -palkinnolla 2024.

“Kia hakee uusilla tuotteillaan vahvaa kasvua sähköauto- ja yritysmyyntimarkkinassa tulevina vuosina. Haluamme saada kuluttajat ymmärtämään, että sähköautomarkkina poikkeaa täysin polttomoottorimaailmasta, jonka vanhat, pölyttyneet mielikuvat ovat yhä voimissaan. Monet autoilijat ovat yhä merkkiuskollisia vanhojen kokemustensa takia, joten haluamme tällä ulostulolla avata ihmisten silmiä. Uusittu brändiviestintämme häiriköi premium-merkkien markkinaa ja poikkeaa siitä, mihin konservatiivinen autoala on tottunut. Folk Finlandilla oli kaikkein vahvin visio siitä, miten tämä toteutetaan rohkeasti ja näyttävästi”, kertoo Kian maahantuoja Astara Finlandin markkinointipäällikkö ja brändiprojektia johtanut Niina Ahokas.

Maistiainen Kian uudesta brändiviestinnän konseptista saatiin 14.12. julkaistun Vuoden Auto Suomessa 2025 voiton juhlistuksen muodossa. Tässä mainoksessa annettiin valistunut joululahjavinkki Volvon omistajille. Tällä viitattiin useiden medioiden luomaan asetelmaan, jossa uutta Kia EV3:a on verrattu vuoden mittaan Volvon vastaavan kokoiseen EX30-sähköautoon. Molemmat autot olivat mukana Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa ja vain yksi osallistuja voitti kilpailun.

”Harvoin näkee asiakkaalta vastaavaa rohkeutta, ja jopa röyhkeyttä, lähteä haastamaan oman toimialan pinttyneitä konventioita”, jatkaa Dahlman.

Kian uusi markkinointiviestinnän konsepti jalkautuu kunnolla medioihin 27.12., kun Kia EV3:n lanseerauskampanja alkaa. Kia haluaa haastaa pilke silmäkulmassa ihmiset ajattelemaan perinteisten premium-merkkien asemaa markkinassa. Laadukkaiksi miellettyjen automerkkien hankinnassa tunne on isossa roolissa. Kia haluaa herättää ihmiset aikakauteen, jossa uudenlainen ajattelu on sallittua myös automerkin valinnassa. Yksi aikakausi on tullut päätökseen ja uuden ajan autot tulevat valtaamaan markkinaa ennennäkemättömällä tavalla. Verkosta löytyvien kauppapaikkojen fanituotteiden myynti-ilmoitukset kuvastavat omalla tavallaan yhden aikakauden loppumista.

“Fanituotteista luopuminen symbolisoi muutosta. Jotain merkittävää on pitänyt tapahtua, jos Mersu-mies myy Mersu-lippiksensä. Hän luopuu silloin mielikuvallisesti kaikesta, mitä kyseinen merkki hänelle edustaa. Yhä useammat auton ostajat ovat tiedostavia yksilöitä, jotka arvostavat merkin sijaan kuinka paljon vastinetta rahalle saa. Se on muutos, jota haluamme edistää, kun automarkkina jatkaa sähköistymistään”, päättää Ahokas.

Kia maahantuonnissa odotetaan innolla yhteistyötä Folk Finlandin kanssa. Molemmilla osapuolilla on vahva usko, että uudistunut ilme herättää positiivisella tavalla huomiota, tuo kasvua brändille ja samalla tuo myös iloa Kian uusia mainoksia näkevälle kuluttajalle.