Moi! Olen Jaakko Tapanainen ja uutena mukana miesten alppimaajoukkueessa ensi kaudella. Olen 19-vuotias, GrIFK Alpine kasvatti ja kotoisin Espoosta. Edessäni on neljäs FIS-kauteni, tavoitteena tehdä kansainvälinen läpimurto aikuisten kisoissa. Kansainvälisissä nuorten kisoissa olen näyttänyt potentiaalini voittamalla kultaa vuoden 2020 Youth Olympic Gamesissa ja sijoittumalla viime kaudella Nuorten MM-kisoissa 15 joukkoon.

Kesällä alppihiihtäjät rakentavat pohjaa talvea varten ja huolehdimme, että fysiikka on parhaassa mahdollisessa kunnossa talveksi. Fysiikkaharjoittelun alueisiin kuuluu voima, kestävyys, nopeus ja taito. Kesällä pyritään keskittymään alppihiihtoon tärkeimpiin osa-alueisiin, mutta myös tehdä monipuolisesti erilaisia ja uusia asioita. Treeniohjelman harjoitusten lisäksi, teen kesällä paljon monipuolista liikuntaa.

Kesäharjoittelu etenee tarkkaan yksilöllisesti suunnitelluissa jaksoissa. Jaksoilla on eri painopisteet ja sisältävät erityyppisiä harjoituksia riippuen jakson tavoitteista. Alkukesästä keskityn perusvoimaan ja peruskestävyyteen. Keskikesästä siirryn maksimivoima- ja vauhtikestävyysjaksoon ja loppukesästä teen vielä tehoharjoituksia, esimerkiksi nopeuskestävyys ja kestovoima harjoituksia.

Omat tavoitteeni kesäksi on vahvistaa peruskestävyyttäni, taito- ja tasapaino ominaisuuteni sekä keskivartaloni. Kokonaisuudessa kehittyä fyysisesti kaikilla osa-alueilla. Fyysisiä vahvuuksiani ovat voima, nopeus, kestävyys ja erilaiset pelitaidot. Kehityskohteitani ovat peruskestävyys ja taito, joissa on aina parantamisen varaa. Alppihiihdon kisakausi on pitkä, ja paremmalla peruskestävyydellä voin nostaa treenimääriäni ja nopeuttaa palautumistani.

Lempikesätreenejäni ovat lenkit, pelit ja vauhtikestävyystreenit. Juokseminen on minulle mieleisin lenkkimuoto, koska juosta voi missä vain, joten mahdollisuuksia maaston suhteen on paljon. Harjoitusjakson aikana on myös mielekästä juosta tuttua lenkkireittiä, seurata kehittymistäni ja vertailla paljonko ajat vaihtelevat. Tällä tavalla on myös helppo seurata jaksamista ja palautumista.

Olen ajan myötä oppinut seuraamaan palautumistani ja tunnen kehoni hyvin. Seuraamiseen löytyy helppoja keinoja, kuten esimerkiksi aamusykkeiden mittaaminen heti heräämisen jälkeen ja viikoittainen kevennyshypynmittaus. Tärkeimmät asiat palautumiselleni ovat ruokailu, uni ja kehonhuolto. Liikkuvuusharjoitukset, hieronta sekä kehonhuollon putkirullaukset toimivat osaltani. Ruokailu pitää hoitaa riittävän usein ja säännöllisesti, sekä ravinnon määrä pitää olla tarpeeksi iso.

Tänä kesänä on tarkoitus harjoitella mahdollisimman paljon yhdessä maajoukkuelaskijoiden Elian Lehdon ja Erik Saravuon kanssa. Kesän harjoittelu on omatoimista, mutta pienessä porukassa tekeminen tsemppaa ja nostaa harjoituksen henkeä.

Terveisin,

Jaakko