Asiakas edellä

Perheyhtiö Auto-Kehä Oy on ollut yksi suomalaisen autokaupan hienoimpia tarinoita, jota on ollut pienestä pojasta lähtien kirjoittamassa toimitusjohtaja Olli Liljegren. Karkkilassa vuonna 1960 aloittanut Auto-Kehä Oy on palkittu useana vuonna Suomen parhaimpana jälleenmyyjänä. Yhtiö on saanut myös kansainvälisiä tunnustuksia.

”Natiaisesta asti olen täällä pyörinyt. Olen ollut kaikkialla muualla paitsi korjaamolla. Sinne isä ei koskaan päästänyt. Ollessani 15-vuotias isä antoi minulle yrityksemme avaimet. Se oli iso hetki nuorelle miehen alulle.”, Olli Liljegren kertoo.

Talousneuvos Aimo Liljegrenin ja hänen Anneli-puolisonsa perustamassa Auto-Kehässä tapahtui sukupolvenvaihdos 1986, jolloin heidän poikansa Olli otti vetovastuun ja osti yrityksen. 34 vuodessa on tapahtunut paljon – yhtiö on muun muassa laajentunut Lohjalle ja Forssaan – mutta yhdestä asiasta ei ole vuosien saatossa tingitty: asiakaspalvelusta. Auto-Kehä on tunnettu hyvästä palvelustaan, joka isossa kuvassa henkilöityy juuri Liljegreeniin.

”Asiakaspalvelu menee rahan edelle. Ihmisten tyytyväisyys on kaiken a ja o. Haluamme rennosti palvella ihmisiä. Minulla on aina ovi auki ja tänne saavat asiakkaatkin tulla”, helposti lähestyttävä Liljegren sanoo työhuoneessaan.

”Yritys henkilöityy minuun ja aikoinaan jo isään, mutta pitää muistaa, että minulla on superhieno henkilökunta, josta olen todella ylpeä. Meillä on yhtiössä useita yli 40 vuoden työhistorioita”, Liljegren muistuttaa.

”Periksi emme anna”

Auto-Kehä on myynyt parhaimmillaan yhteensä yli 3000 autoa vuodessa (noin 1000 uutta), mikä on huikea saavutus paikkakunnan koon huomioiden. Aina ei ole kuitenkaan ollut helppoa. 90-luvun lama ja keväällä alkanut koronapandemia ovat koetelleet koko alaa.

”Keväällä liikkui kaikenlaisia ajatuksia. Päätin kuitenkin, ettemme anna periksi. Myimme jo huhtikuussa enemmän käytettyjä kuin viime vuonna. Korona ei minua enää pelota – kyllä me tästä selviämme! Kia-edustus edesauttaa meidän nousuamme. Oli hienoa huomata, miten innostuneesti henkilökunta otti Kian vastaan”, Liljegren kertoo.

Myynti verissä

Liljegren on aina viihtynyt asiakkaiden parissa. Myyntityö on hänelle verissä.

”Vahvuutemme maahantuojien suuntaan on se, että myyn myös itse autoja. Yhtenä lauantaina ennen pääsiäistä myin 15 uutta autoa päivässä. Nautin siitä äärettömästi! Olin yksin täällä töissä. Silloin oli kiire, mutta asiakkaat näkivät, että tuo poika yrittää. Onneksi myyntisihteerimme tuli käymään, niin saimme paperit tehdyiksi.”

Liljegren on nähnyt autoalalla liioittelematta likimain kaiken.

”Olen ollut onnekas, että olen saanut kokea alan kehityksen. Loppujen lopuksi kaupankäynti ei ole paljoakaan muuttunut vuosikymmenten saatossa. Suurin osa ajasta keskustellaan asiakkaan kanssa nykyään auton väristä ja varusteista. Ennen piti tietää tekniikasta paljon, mutta en edes muista, milloin konepeltiä olisi asiakkaalle pitänyt avata. Ihmiset ovat tosi paljon valmistautuneempia kauppaan kuin ennen. Sähköautoista asiakkaat tietävät enemmän kuin me”, Liljegren tiivistää kehityksen.

Auto-Kehä Oy palvelee Kia-asiakkaita Karkkilassa osoitteessa: Helsingintie 7-9 ja Lohjalla täysin uusissa tiloissa osoitteessa: Sauvonrinne 16.