Kia Motors ottaa käyttöön aurinkopaneelilatauksen valituissa automalleissaan. Sähköä tuottavat aurinkopaneelit integroidaan ajoneuvojen kattoon tai konepeltiin, millä saadaan lisäenergiaa merkkien valmistamiin polttomoottori-, hybridi- ja täyssähköautoihin. Tämä parantaa polttoainetehokkuutta ja kasvattaa toimintasädettä.

Aurinkopaneelitekniikkaa kehitetään tukemaan ajoneuvon ensisijaista voimanlähdettä, parantamaan kulutuslukemia sekä vähentämään hiilidioksidipäästöjä.

Kia kehittää kolmenlaista kattolatausjärjestelmää: ensimmäisen sukupolven järjestelmä on suunniteltu hybridimalleille, kun taas toisen sukupolven teknologia tuo puoliksi läpinäkyvän aurinkopaneelikaton polttomoottorimalleihin. Teknologian kolmannessa vaiheessa esitellään täyssähköautoihin tarkoitettu kevyt kattolatausjärjestelmä.

Käyttöön jo 2019 jälkeen

Ensimmäisen sukupolven järjestelmä on tavanomaiseen kattoon integroitu aurinkopaneeli. Se kykenee päivän aikana lataamaan akkuun 30–60-prosenttisen varauksen sääolosuhteista ja muista ympäristötekijöistä riippuen.

Toisen sukupolven puoliksi läpinäkyvä paneeli on tarkoitettu polttomoottorimalleihin, joissa tällaista teknologiaa tullaan käyttämään ensimmäistä kertaa. Puoliksi läpinäkyvä paneeli voidaan integroida katon panoraamaikkunaan, jolloin valo pääsee matkustamoon, samalla kun auton akku latautuu.

Aurinkoenergiaan perustuvan latausjärjestelmän käyttäminen polttomoottorimalleihin auttaa täyttämään yhä tiukempien, hiilidioksidipäästöjä säätelevien ympäristönormien vaatimukset.

Kolmannen sukupolven järjestelmä on parhaillaan testauksessa. Se on suunniteltu integroitavaksi sähköautomallien konepeltiin ja kattoon energian tuoton maksimoimiseksi.

Latausjärjestelmä koostuu aurinkopaneelista, ohjaimesta ja akusta. Kun auringon valo osuu paneeliin, sen sisälle muodostuu jännite-ero, jolloin syntyy sähköä.

Autoista energian tuottajiksi

Järjestelmän 100 W:n aurinkopaneeli voi tuottaa energiaa jopa 100 Wh (ihanteellisissa olosuhteissa kesän keskipäivällä, säteilyn voimakkuudella 1000 W/m2). Latausjärjestelmän ohjaimessa on Maximum Power Point Tracking-ominaisuus, joka ohjaa jännitettä ja virtaa aurinkopaneelin sähköntuoton lisäämiseksi. Sähkö varastoidaan akkuun tai sitä käytetään vähentämään auton laturin kuormitusta, mikä pienentää polttoaineenkulutusta ja pidentää näin toimintamatkaa.

”Tulevaisuudessa aiomme integroida ajoneuvoihimme monia erilaisia sähköntuotanto-teknologioita”, kertoo teknologian kehittäjä”, Engineering and Design Divisionin johtaja Jeong-Gil Park Hyundai Motor Groupista sanoo.

”Kattolataus on näistä teknologioista ensimmäinen ja samalla alku sille, että autot eivät enää vain kuluta energiaa vaan alkavat myös tuottaa sitä aktiivisesti. On innostavaa suunnitella ajoneuvojen omistajille teknologiaa, joka auttaa heitä muuttumaan energian käyttäjistä energian tuottajiksi”, Park jatkaa.

Kia tuo ensimmäisen sukupolven teknologian ajoneuvoihinsa vuoden 2019 jälkeen.

 

Tilaa MyKia-uutiskirje täältä ja voita Kia ProCeed käyttöösi!