Kian ensimmäisen sähköauton esittelystä tulee tänä vuonna kuluneeksi kymmenen vuotta. Merkin ensimmäinen täyssähköauto oli Korean markkinoille suunniteltu Ray EV, joka oli samalla koko maan ensimmäinen sarjatuotantoon yltänyt sähköauto.
Kia on noussut yhdeksi johtavaksi sähköisten autojen valmistajaksi kymmenessä vuodessa. Samalla myös sen tuotteet ovat ottaneet valtavia harppauksia eteenpäin. Siinä missä 16,4 kWh akustolla varustetun, vain hieman yli 3,5 metriä pitkän Ray EV:n toimintamatka sähköllä oli 139 kilometriä, syksyllä Suomeen saapuvan EV6:n toimintamatka 77 kWh akustolla on jopa 510 kilometriä. Ray EV ja EV6 ovatkin lähes toistensa vastakohtia niin muotoilun, teknologian kuin suorituskyvynkin osalta. Ray EV:n 50 kWh sähkömoottori tuotti tehoa 68 hv, kun taas EV6 GT:ssä tehoa on 585 hv. Ray EV:n kiihtyvyys nollasta sataan kesti 15,9 sekuntia, kun taas EV6 GT ampaisee samaan vauhtiin 3,5 sekunnissa.
Tarjolla kolme mallia
Ray EV esiteltiin joulukuussa 2011. Malli oli esillä myös Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2012, mutta Euroopassa auto ei tullut myyntiin. Kian ensimmäinen Euroopassa myytävä sähköauto oli vuonna 2014 esitelty Soul EV, jonka toimintamatka oli 212 kilometriä.
Seuraava iso harppaus nähtiin vuonna 2018, jolloin Euroopassa esiteltiin e-Niro-täyssähköauto, jonka toimintamatka on jo 455 kilometriä 64 kWh akustolla. Lähes samaan yltää persoonallinen, vuonna 2019 esitelty e-Soul-sähköauto 452 kilometrin (64 kWh) toimintamatkallaan. Täysin uuden EV6-mallin myötä Kia onkin harvoja volyymiautomerkkejä, jolla on tarjottavanaan kolme täyssähköautoa mallistossaan.
Täysin uuden EV6:n hinnat alkavat 49 977 eurosta.