Tekninen neuvoja Tomi Gren, 43, vastaa osaltaan siitä, että Suomen lähes 100 000 kappaleen Kia-kanta pysyy tien päällä. Kia-maahantuonnissa työskentelevän Grenin toimenkuvaan kuuluu muun muussa Kia-merkkihuoltojen tekninen neuvonta, teknisen koulutuksen tukeminen, testereiden ja erikoistyökalujen ylläpito ja paljon muuta.
”Teemme aina kaikkemme, että vika saataisiin selvitettyä teknisellä neuvonnalla. Pyydämme tarvittaessa valmistajalta lisätietoja ja ohjeita, jotka välitämme korjaamolle. Jos vikaa ei edelleenkään saada paikannettua, niin menen itse paikan päälle tutkimaan asiaa. Joskus on välttämätöntä itse nähdä, mitä antureissa tapahtuu, jotta saa mielikuvan mahdollisesta vian aiheuttajasta”, Gren kertoo.
Palkittu mekaanikkona
Gren on palkittu kolmesti Suomen parhaana Kia-mekaanikkona. Gren on ollut todistamasta Kian huimaa kehitystä Suomessa sen alkuajoilta lähtien.
”Olen työskennellyt Kian parissa vuodesta 2004 alkaen, jolloin merkin maahantuonti alkoi Suomessa. En silti sanoisi, että kokemukseni on ylivertainen, sillä meillä on verkostossa monia erittäin päteviä Kia-mekaanikkoja, mutta kaikki eivät ole osallistuneet kilpailuihin. Lisäksi kilpailutilanteessa pienellä tuurilla on aina osansa, kuinka nopeasti tehtävät pystyy sisäistämään.”
Kia-maahantuonnin palvelukseen Gren siirtyi tämän vuoden alussa. Kuusankoskella asuva mies sanoo olevansa unelmatyössään.
”Kun lapsena kaverini haaveilivat poliisin tai palomiehen ammattista, niin minä vastasin, että minusta tulee autokorjaaja. 10-vuotiaana sain mökkiauton ja siitä vain liekki yltyi. Myöhemmin urani alkuaikoina keskustelin useinkin silloisten teknisten neuvojien kanssa ja päätin jossain vaiheessa, että haluan itsekin tekniseksi neuvojaksi”, Gren kertoo.
Jatkuvaa oppimista
Tekninen neuvoja kohtaa työssään haasteita, joita verkoston muut ammattilaiset ovat yrittäneet jo ratkoa.
”Yritän ensin muodostaa itselleni tilanteesta mielikuvan, jonka jälkeen lähden miettimään loogista ja tehokasta ratkaisua selättää haasteet. Koska autojen tekniikka kehittyy koko ajan, niin korjaamokirjallisuutta ei saada päivitettyä riittävän nopeasti. Niinpä vastaan tulee välillä uusia ja yllättäviä tilanteita. Yhteydenpito Kian Euroopan tekniselle osastolle on säännöllistä.”
”Sähkö- ja hybridiautoista on pitänyt oppia todella paljon uutta. Pyrin kouluttamaan itseäni tutkimalla autojen tekniikkaa ja toimintoja työn ohessa, vapaa-ajalla sekä ongelmien ilmetessä tutkimalla kyseisen järjestelmän toimintaa laajemmin kuin vain ongelman osalta”, Gren jatkaa.
Kuluttajalle autoilun sähköistyminen on asiantuntijan mukaan haaste, mutta ennen kaikkea suuri mahdollisuus.
”Kuluttajalle sähköistyminen tuo varmasti haasteita siinä mielessä, että on vaikeampaa tehdä päätöksiä auton hankinnassa, kun vaihtoehdot lisääntyvät koko ajan. Tämän päivän tekniikkaan saattaa jo huomenna olla tullut uudistuksia. Samalla sähköistyminen tuo kuluttajalle uusia mahdollisuuksia. Jokaiselle on valittavana itselleen sopiva vaihtoehto. Lisäksi ajamisesta tulee koko ajan miellyttävämpää. Myös autojen ylläpito on helpompaa ja edullisempaa”, Gren laskee.