Kia tuo markkinoille täysin uuden EV6-sähköauton, jossa yhdistyvät pitkä toimintamatka, 800V pikalatausmahdollisuus sekä tyylikäs crossover-muotoilu. EV6 on Kian ensimmäinen täyssähköauto, joka on rakennettu yhtiön uudelle E-GMP-sähköautoalustalle. Samalla se on Kian ensimmäinen malli, jonka suunnittelussa on hyödynnetty Kian uutta ”Opposites United” -muotoilufilosofiaa.
EV6:n akusto voidaan ladata 800V pikalatauksella 10 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa. Auto tarjoaa myös vakuuttavaa suorituskykyä. EV6:n GT-versio kiihtyy 0-100 km/h vain 3,5 sekunnissa auton huippunopeuden ollessa 260 km/h. EV6:lla on mahdollista ajaa jopa 510 kilometriä (2WD) yhdellä latauksella (WLTP).
”Uuden Kian ruumiillistuma”
EV6 on ensimmäinen Kian 11 uudesta sähköautosta, jotka esitellään vuoteen 2026 mennessä. Näistä seitsemän rakennetaan E-GMP-alustalle. Neljä muuta perustuvat jo oleviin malleihin. Kian tavoitteena on myydä vuonna 2030 yhteensä 880 000 sähköautoa ja tulla maailman johtavaksi sähköisten ajoneuvojen valmistajaksi.
”EV6 on uuden Kian ruumiillistuma. Se on syntynyt innoittamaan jokaista matkaa rohkean muotoilun, edistyksellisen suunnittelun, innovatiivisten teknologioiden sekä sähköisen suorituskyvyn avulla”, sanoo Kian toimitusjohtaja Ho Sung Song.
”EV6 on myös alku Kian pitkäaikaiselle sitoutumiselle kestävään liikkuvuuteen, mikä nopeuttaa siirtymistä puhtaiden kuljetusten lisäksi myös tuotteisiin, materiaaleihin ja valmistukseen.”
Uusi muotoilufilosofia
EV6:n suunnittelussa on hyödynnetty Kian uutta ”Opposites United” -muotoilufilosofiaa, joka saa inspiraationsa luonnon ja ihmiskunnan kontrasteista. Muotoilufilosofiassa keskiössä on uusi visuaalinen identiteetti. Sen tarkoituksena on herättää positiivisia tuntemuksia hyödyntämällä terävien ja veistoksellisten muotojen kontrastisia yhdistelmiä.
EV6 on valmistettu Etelä-Koreassa, mutta se on suunniteltu yhteistyössä Kian kolmen eri muotoilustudion kanssa Koreassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Auton keulailmettä hallitsee uusi ”Digital Tiger Face”, joka on sähköiseen aikakauteen päivitetty versio Kian ”Tiger Nose” -maskista.
Kahtena akkuversiona
EV6 on saatavana kahtena eri akkuversiona: 77,4 kWh ja 58,0 kWh. Kyseessä on Kian ensimmäinen sähköauto, joka on valittavana niin taka- kuin nelivetoisenakin. Takavetoisesta 77,4 kWh versiossa akun parina on 229 hv sähkömoottori ja nelivetoisessa kaksi sähkömoottoria tuottaa etu- ja taka-akselille yhteensä 325 hv. Nelivetoisen EV6:n maksimivääntö on 605 Nm. Malliston huippuversiona on niin ikään 77,4 kWh akustolla varustettu nelivetoinen EV6 GT, jossa on tehoa 575 hv maksimiväännön ollessa 740 Nm.
Perustuu E-GMP-alustalle
EV6 pohjautuu Kian uudelle E-GMP-alustalle, joka on mahdollistanut tehokkaan tilankäytön. Sen 2900 mm akselivälin ansiosta auto vastaa sisätiloiltaan monia keskikoisia SUV-malleja. EV6:n monikäyttöisyyttä lisää 520 litran (VDA) tavaratila sekä edessä oleva 20-52 litran säilytystila. Auto luo ainutlaatuisen tila- ja ajokokemuksen. Tilasuunnittelussa onkin lähdetty liikkeelle siitä, että sisätilat innostaisivat asiakkaita lisäämään heidän luovuuttaan. Hallitsevana elementtinä ohjaamossa on laaja infotainment-näyttö, joka yhdessä kojelaudan pelkistetyn muotoilun kanssa antaa sisustukselle avoimen tunnelman.
Valtava kiinnostus
EV6-täysähköauto on herättänyt valtavaa kiinnostusta maailmalla. Pelkästään Etelä-Koreassa autosta tehtiin ensimmäisen vuorokauden aikana yli 21 000 varausta.
Myös Euroopassa EV6 herättää kiinnostusta. Autosta tehtiin viikon aikana tuhansia varauksia maissa, joissa sen varaaminen on jo mahdollista. Useissa Euroopan maissa auton ennakkovaraus aukeaa vasta myöhemmin.
Suomessa EV6:n ennakkomyynti alkaa toukokuussa. Ensimmäiset autot saapuvat maahan syksyllä.
Tilaa MyKia-uutiskirje tästä