Autoalan ammattilaiset jakavat vuosittain Vuoden Auto Suomessa -tittelin. Kia on kilpailun hallitseva mestari ja tänä vuonna finaalissa nähdään Kia EV9.
Vuoden Auto Suomessa on Auto- ja liikennetoimittajat ry:n vuosittain järjestämä kilpailu. Mukana ovat kaikki kuluneen vuoden aikana markkinoille tulleet uutuudet, joista yhdistyksen jäsenistö äänestää eniten vastinetta rahalle tarjoavan vaihtoehdon. Kia Niro on kilpailun hallitseva mestari ja tänä vuonna voittoa puolustaa merkin uusi lippulaiva Kia EV9.
EV9 rakentuu sähköautoja varten kehitetylle modulaariselle E-GMP-alustalle (Electric Global Modular Platform). Rakenteen mahdollistama täysin tasainen lattia ja pitkä akseliväli ovat avainasemassa runsaiden tilojen luomisessa. Aina kolmella istuinrivillä varustettu EV9 on tarjolla seitsemänpaikkaisen version lisäksi kahtena kuusipaikkaisena versiona.
Ensimmäisessä versiossa keskimmäisen rivin erillisistuimet ovat käännettävissä 180 astetta auton ollessa paikoillaan. Oviaukon suuntaan käännettynä istuin helpottaa penkille nousua, tai vaikkapa lasten asettamista korokeistuimelle. Toisena vaihtoehtona ovat sähköisesti säätyvät mukavuusistuimet, jotka tarjoavat suorastaan edustusautomaista mukavuutta. Kolmannen rivin istuimet ovat kaikissa malleissa sähköisesti laskeutuvat ja nousevat. Kaikkien istuimien ollessa käytössä tavaratilaa jää hyvin käyttökelpoiset 333 litraa ja kahden istuinrivin takana tavaratilan verhon alla on tilaa 828 litraa. Kattoon asti lastattuna tilaa on jo toista kuutiota ja keskirivin selkänojat laskemalla EV9 tarjoaa kuljetuskapasiteettia 2 393 litraa eli lähes 2,4 kuutiota. Sähköisesti kauko-ohjauksella avattavan keulapellin alta löytyy lisäksi lisätilaa 52 litraa, mikä soveltuu erinomaisesti vaikkapa latauskaapeleiden säilyttämiseen.
EV9:n valoisa ja ilmava ohjaamo ilmentää tyylikkään yksinkertaista, korkealaatuista sekä erittäin käyttäjäystävällistä suunnittelua. Avoin, kelluva panoraamanäyttö ulottuu ohjauspyörän takaa ohjaamon keskelle. Yhtenäisen pinnan taakse integroidut kaksi 12,3-tuumaista sekä yksi 5,3-tuumainen näyttö
Huippuunsa hiottua tekniikkaa
Kia EV9:n on aina varustettu 99,8 kWh kapasiteetin tarjoavalla akustolla, jonka turvin auton toimintamatka yhdellä latauksella on WLTP-mittauksen mukaisesti 512 kilometriä. Suomessa EV9 on aina nelivetoinen ja 282 kW:n (384 hv) teho tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn kaikissa tilanteissa.
Kia EV9:n pikalatauksen huipputeho on 210 kW, minkä ansiosta 10–80 prosentin lataus sujuu vain 24 minuutissa. Tässä ajassa tulee käyttäjä saa siis toimintamatkaa jopa yli 350 kilometriä. Latauskyky myös viileämmissä keleissä varmistetaan akuston esilämmityksellä, joka on navigointiin liittyvän aktivoitumisen lisäksi mahdollista kytkeä päälle manuaalisesti. Muiden Kian tuoreiden sähköautojen tapaan EV9:n toimii isona virtalähteenä, ja autosta on mahdollista ottaa sähköä latausporttiin laitettavan adapterin kautta kaikkiin normaaleihin sähkölaitteisiin jopa 3,6 kW:n teholla.
Myös monille suomalaisille tärkeä vetokyky erottaa EV9:n kilpailijoistaan. Kian uuden lippulaivan vetomassa on nimittäin sähköautojen keskuudessa erittäin vaikuttava 2 500 kiloa. EV9:n voimalla siirtyy siis isompikin perävaunu.
Houkuttelevasti hinnoiteltu
Kia EV9:n hinnat alkavat ominaisuudet huomioiden houkuttelevasta 81 781 eurosta ja autoetu alkaa 1 025 eurosta. Auton vakiovarustelu on merkille tyypilliseen tapaan erittäin kattava. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja keskellä toinen samankokoinen näyttö multimedia- ja navigointijärjestelmälle. Etuistuimet ovat sähköllä säätyvät ja lämmityksen lisäksi kahden ensimmäisen rivin istuimet ovat varustettu myös ilmastoinnilla. Auton avaaminen ja käynnistäminen onnistuvat kätevästi puhelimeen linkitettävällä Smart Key -järjestelmällä, ja kattavat kuljettajaa avustavat järjestelmät huolehtivat turvallisesta etenemisestä.
EV9:n myynti alkaa GT-Line AWD 1st Edition -mallistolla. Varusteluun kuuluvat muun muassa dynaamiset LED-ajovalot, 360-asteen kamerajärjestelmä, Meridianin audiojärjestelmä sekä tuulilasin heijastusnäyttö. 1st Edition malliston hinnat alkavat 7-paikkaisen version 86 708 eurosta, joka autoedun muodossa tarkoittaa 1 095 euroa. Malliston lippulaivana toimivan 6-paikkaisen mukavuusistuimilla varustetun version hinnaksi muodostuu 87 405 euroa, joka kustantaa autoetuautoilijalle 1 105 euroa kuukaudessa.