Tätä on odotettu! Kia Niron, luokkansa ensimmäisen hybridi-crossoverin, koeajoa. Auton, joka määrittelee uudet suuntaviivat seuraavan sukupolven crossoverille.

Kia lanseeraa ensimmäisenä automerkkinä ainutlaatuisen crossoverin ja hybridin yhdistelmän. Modernin hybridivoimalinjan ansiosta sen CO2-päästöt ovat alhaisimmillaan 88 g/km. Aina automaattivaihteinen Niro on nerokas yhdistelmä tyylikkyyttä, mukavuutta ja ensiluokkaista käytettävyyttä. Ja mikä parasta; hybriditeknologia mahdollistaa alhaiset käyttökustannukset. Niron yhdistetty kulutus on vain 3,8 l /100 km. Tästä autosta on vaikea olla pitämättä.

Jo ensivaikutelma Nirosta tekee vaikutuksen. Upea muotoilu erottaa sen konservatiivisista hybridiautoista. Kompakti Niro onkin ainoa laatuaan. Auto on suunniteltu täysin uudelle alustalle, joka on kehitetty erillään muista Kia-malleista. Alusta hyödyntää ympäristötietoista teknologiaa ja seuraavan sukupolven voimalinjaa. Niron voimalinjana on 1.6 GDI -bensamoottori, litiumioniakku, 32 kW:n sähkömoottori ja 6-vaihteinen kaksoiskytkin automaattivaihteisto. Järjestelmän kokonaisteho on 141 hv.

Kia Niro PETD Barcelona 129

Hienostunut hybridi

Niron ohjaamossa aistii laadun. Kojelauta on paitsi tyylikäs myös toimiva. Auto on helppo omaksua erittäin käyttäjäystävällistä hybridijärjestelmää myöten. Niro käyttää rinnakkaishybridijärjestelmää, joka vaihtaa automaattisesti polttoaine- ja sähkövoiman välille tai hyödyntää samanaikaisesti molempia. Sen akku latautuu aina kun mahdollista. Ajossa järjestelmä toimii erittäin hienostuneesti ilman, että siihen kiinnittää juurikaan huomiota. Toki hybridijärjestemän tietoja on mielenkiintoista seurata LCD-värikosketusnäytöltä.

Sähköajossa Niro on lähes äänetön matkakumppani. Kian kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa vaihdot täsmällisesti ilman vaihtoviiveitä. Hyvä ajettavuus ja hienosti palauttava ohjaus viimeistelevät ajonautinnon niin maantiellä kuin kaupungissakin.

Monikäyttöinen tilaihme

Ehkä suurimman yllätyksen Niro tarjoaa tiloiltaan. Auto on huomattavasti isompi, mitä virtaviivaisen crossoverin upea muotoilu antaa ymmärtää. Niro onkin kokonsa puolesta perheauto, joka sijoittuu Kia-mallistossa Sportagen ja cee’din väliin. Niro on pituudeltaan (4335 mm) Sportagea lyhyempi, mutta cee’din hatchback-versiota pidempi. Auton suhteellisen pitkä akseliväli (2700 mm) ja lyhyet etu- ja takaylitykset (870 mm ja 785 mm) mahdollistavat tehokkaan sisätilojen käytön. Niron matkustamo onkin suunniteltu antamaan tilava ja moderni vaikutelma. Samalla se on erittäin toimiva. Matkustamo tarjoaa kaikille matkustajille runsaasti jalka-, hartia- ja pääntilaa. Niron tavaratilaan ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja pieneen tilaan takaistuimien alle pakatun korkeajänniteakun ansiosta. Niron 427 (VDA) litran tavaratila lisää auton monikäyttöisyyttä. Lisäksi autoon on saatavilla vetokoukku, joka mahdollistaa 1300 kilon vetokyvyn.

Kia Niron hinnat alkavat 27 990 eurosta. Auton varustetasoina ovat LX, EX, Business Premium ja Business Luxury.

Kia Niro esitellään Suomessa 9.–11 . syyskuuta.

http://www.kia.com/fi/mallisto/niro/