Kian lippulaivamalli EV9 on rikkonut mielikuvia ja luonut aivan uutta Kia-brändiä ympäri maailman. Kookas ja ylellinen 3 penkkirivin SUV on kopannut useita palkintoja, kuten Vuoden Auto Maailmassa (WCOTY) vuonna 2024 sekä Red Dot Awards -gaalassa autojen ja moottoripyörien muotoilun kategoriassa. Se sopii aina edustusautosta ison perheen kumppaniksi – joskus jopa molempiin rooleihin samanaikaisesti. Kävimme haastattelemassa juristia, yrittäjää, hallitustyön ammattilaista, enkelisijoittajaa, ammattipuhujaa ja -valmentajaa,sekä tietokirjailijaa Elina Koivumäkeä, joka hyppäsi EV9:n ratin taakse kaupallisessa yhteistyössä Kian kanssa. Vaikuttavan CV:n omaava ja omaa Lexperience -yritystään pyörittävä Koivumäki tunnetaan myös laulavana lakinaisena, eikä autoilukaan ole Koivumäelle vierasta – työskenteleehän hän myös Autoliiton hallituksessa!
- Millainen kosketuspintasi autoiluun yleisesti on?
Kiinnostukseni autoilua kohtaan on lisääntynyt erityisesti viimeisen 7 vuoden aikana. Sitä ennenkin olin käynyt mm. Alastarolla seuraamassa kansainvälisiä kiihdytysajokilpailuja ja ajanut työsuhdeautolla vuodesta 2003 alkaen.
Keväällä 2018 päätin vaihtaa silloisen autoni ja tein mittavan koeajoprojektin, mitä raportoin someen. Se herätti paljon kiinnostusta (ja tunteita, kuten autoasiat aina!). Autoilustani Tesla X -mallilla tehtiin haastatteluja mm. Kauppalehteen ja Helsingin Sanomiin ja olin myös Traficomin ”Aja vaihtoehtoa” -mainoskampanjassa mukana täyssähköautoilun edustajana.
Syksyllä 2021 sain kutsun alkaa juontaa Autoliiton uutta Luulot pois autoilusta -podcast -sarjaa, ja sitä kautta Autoliiton laajaan toimintaan tutustuttuani sain kunnian liittyä mukaan liiton hallitukseen loppuvuonna 2022, luottamustehtävän jatkuessa edelleen. Ymmärrykseni autoilusta ja liikenteestä ylipäänsä on lisääntynyt paljon näiden myötä.
Olen aktiivinen autoilija, ja vuokraan loma- ja työmatka-autoja Suomessa ja ulkomailla. Huippua oli myös päästä joulukuussa 2024 Top Gear Suomi -ohjelman kuvauksiin yleisöön seuraamaan yhden lempiohjelmani tekoa.
- Miten ja milloin sinusta tuli ”sähköautoilija”?
Sähköautoilija minusta tuli joulukuussa 2018, vaikka sinä kesänä autonvaihtoa pohtiessani olin sitä mieltä, että en ole vielä valmis siirtymään dieselautosta suoraan täyssähköautoon.
Koeajettuani useita eri täyssähköautoja sinä kesänä ja syksynä mieli muuttui ja hyppäsin niin sanotusti syvään päätyyn 2018, kun täyssähköautoja ei vielä kovin monella edes lähipiirissäni ollut. Hyppäystä helpotti se, että asunto-osakeyhtiössämme erillistalomme omaan autokatokseen oli helppo saada kotilatauspiste järjestymään.

- Mikä sai sinut kiinnostumaan EV9 -mallista?
Kiinnostuksen herättivät mm. näyttävä ulkomuoto, tekniset ominaisuudet sekä pohdinta siitä, minkälaista olisi vaihtaa aasialaiseen automerkkiin vuosien tauon jälkeen.
Mietin myös, voisiko ”samalla rahalla” saada Kian osalta suhteellisesti enemmän kuin ns. perinteisillä automerkeillä, joiden brändi on vakiintuneempi Euroopan ja Suomen markkinoilla.
Kian sähköautomallisto on voittanut lukuisia palkintoja Suomessa ja kansainvälisesti (mm. New Yorkissa World Car Awards -kilpailussa EV9 voitti arvostetuimman tunnustuksen, World Car of the Year -palkinnon), ja autoalaa seuraavana nekin vaikuttivat omaan kiinnostukseeni merkkiä kohtaan.
- Missä sait ensikosketuksen Kia EV9:iin?
Ensimmäisen kerran pääsin näkemään Kia EV9 -auton kunnolla läheltä joulukuussa 2023
Auto- ja liikennegaalassa Järvenpään AINO-areenalla, kun se oli finalistina Vuoden auto -kilpailussa.
Lokakuussa 2024 matkustin EV6 -mallin taksissa Espoossa, ja muistan kiinnostuneeni myös siitä sekä ulkoiselta muotoilultaan että sisätiloiltaan.
EV9 -mallin kyydissä olin ensimmäisen kerran lokakuun lopussa 2024, olin noin tunnin etupenkillä matkustajana. Syyskuisen akillesjänteeni katkeamisen vuoksi en voinut itse ajaa silloin kolmeen kuukauteen, kun oikeassa jalassa oli iso ortoosisaapas. Onneksi uudenvuoden aattona ortopedi antoi luvan palata kuljettajaksi takaisin!
- Mitä lähipiirisi on pitänyt EV9:tä?
Kohta 14- ja 10 -vuotiaat poikani pääsivät tutustumaan EV9:iin AUTO 25 -messuilla, missä kävimme koeajamassa sekä sen että EV6 -mallin. Selväksi tuli, että kotoa tuli vahvaa tukea EV9 -mallia kohtaan.
Muutama läheinen on ehtinyt ensiviikkojen aikana kyytiin ja/tai koeajamaan autoa kanssani, ja kehuja on annettu erityisesti ajettavuudesta, matkustusmukavuudesta, monipuolisista ominaisuuksista sekä HUD-tuulilasinäytöstä, unohtamatta myöskään ripausta ylellisyyttä. Uskomattoman tilavat sisätilat ovat herättäneet hämmästystä, ja keskirivillä matkustavat ovat ottaneet ilon irti relax-nojatuoleista.
Kerrottakoon myös, kotikadulla minut jopa pysäytettiin ja pyydettiin lupa tulla kuvaamaan autoa ulkoa ja sisältä, kun kyseisessä perheessä juuri pohditaan EV9 -hankintaa.
- Minkälaisia ajatuksia sinulla on yhteistyöstä Kian kanssa?
Tarinat ovat aina kiinnostaneet minua, sekä vaikuttava viestintä ja niillä aikaansaatavat tulokset. Samoin haastajan asema on usein kiehtova. Lähipiirissä on jaettu kehujen lisäksi myös leikkimielistä huulenheittoa siitä, että vaihdoin korealaiseen merkkiin. Kommentointi on kuitenkin hiljentynyt, kun autoon on astuttu sisään, varusteet nähty läheltä – ja ajokokemus koettu itse.
Työssäni markkinointijuridiikan palveluntarjoajana olen 25 vuoden ajan saanut tehdä yhteistyötä johtavien suomalaisten ja kansainvälisten brändien kanssa, ja se on syventänyt kiinnostustani markkinointia kohtaan entisestään.
Yhteinen sävel Kia Finlandin kanssa löytyi nopeasti, ja on kiinnostavaa päästä syventämään ymmärrystäni autoalasta entisestään, sekä toivottavasti osaltani auttamaan ihmisiä valitsemaan heidän elämäntilanteeseensa sopivaa ajoneuvoa esittelemällä yhteistyömme myötä EV9:ä yhtenä vaihtoehtona.