Kian kyydillä New Yorkiin!

Pelimies-kisasta voittajaksi arvottiin rovaniemeläinen Valtteri Kajula. Matkaseuraksi Valtterille valikoitui isoveli Teemu, jonka kanssa matka kohti Isoa Omenaa alkoi varhain keskiviikkoaamuna. Veljesten matka alkoi lennolla Rovaniemeltä Helsinkiin, mistä matka jatkui iltapäivällä reissun isännän Villen kanssa kohti lopullista määränpäätä.

Perillä odotti räntää taivaalta sylkenyt ja loskainen New York. Junamatka John F Kennedyn lentokentältä keskustaan taittui nopeasti ja kirkkaiden valojen sekä korkeiden rakennusten ihmettely saattoi alkaa. Ensimmäiseksi matkaajat menivät majoittumaan hotellille. Väsynyt porukka kävi tihkusateesta huolimatta jo tutustumassa lähialueeseen sekä tankkaamassa uutta päivää varten.

NHL:ää ja nähtävyyksiä

Torstai oli heti reissun odotetuin päivä. Valtteri ja Teemu pääsisivät katsomaan NHL-ottelua legendaariseen Madison Square Gardeniin. Areenaan, missä mm. Wayne Gretzky aikoinaan päätti upean kiekkouransa. Ottelu alkoi vasta iltaseitsemältä. Aikaa kaupungin tutkimiseen oli vielä runsaasti.

Päivä aloitettiin metromatkalla Manhattanin eteläkärkeen, missä matkalaiset tähystivät Liberty Islandilla seisovaa Vapaudenpatsasta. Ikoninen patsas erottui kirkkaalla säällä helposti ja sitä katseltiinkin tovi. Lyhyen kävelymatkan jälkeen tutustuttiin 2001 terrori-iskuissa tuhoutuneiden WTC-talojen muistomerkkeihin ja niiden viereen kohonnutta One World Trade Centeriä.

Seuraava pysäkki oli iltaan virittäytyessä NHL Store. Myymälä, mistä jokainen NHL-fani löytää varmasti jotain. Valtterin ja Teemun mukaan tarttuikin uutta lippistä, sukkia ja muuta fanitavaraa. Vielä ennen peliin siirtymistä ryhmä ehti käydä ihailemassa Manhattanin maisemia. Paikkana toimi Rockefeller Centerin näköalatasanne. 70. kerroksesta oli näkymät New Yorkin tuttuihin maamerkkeihin Empire State Buildingiin ja Central Parkiin.

Tunnelma katossa

Pitkään odotettu hetki koitti kello 18. Madison Square Gardenin ovet avautuivat ja odotus palkittiin. Villen johdolla Valtteri ja Teemu tutustuivat hienoon areenaan. Ennen ottelun alkua veljekset pääsivät seuraamaan kotijoukkue New York Rangersin lämmittelyä suoraan pleksin takaa, kun pelaajat luistelivat ohi ja laukoivat kiekkoja.

Ennen ottelun alkua tunnelma hallissa oli mahtava. Jäähän valaistu videoshow oli tyylikäs ja kotifanit ottivat omansa huutomyrskyllä vastaan. Itse ottelu oli vierasjoukkue Minnesota Wildin juhlaa. Voitto irtosi Wildille lukemin 4-1. Voittomaalin iski ottelun ainoa suomalainen Mikael Granlund, jonka maalia tuuletettiin voimalla. Pelin jälkeen kisan voittaneet Valtteri ja Teemu olivat silminnähden haltioissaan nähdystä pelistä ja hehkuttivat kilpaa, kuinka hieno kokemus NHL-ottelu oli.

Torstain ja perjantain välisenä yönä matkaajat saivat kokea myös hieman jännitystä. Puoli kolmen aikaan hotellissa alkoivat sireenit soida ja kaikki hotellin vieraat ohjattiin pihalle. Reilun puolen tunnin odottelun jälkeen selvisi, että kyseessä oli väärä hälytys ja kaikki pääsivät jatkamaan uniaan.

Time Square teki vaikutuksen

Perjantai aloitettiin torstailta tutulla tavalla. Hypättiin metroon ja suunnattiin kohti eteläisempää osaa Manhattanista. Pois jäätiin Brooklyn Bridgen kohdalla, mikä sekin kuuluu New Yorkin tunnettuihin maamerkkeihin. Pienen pohdinnan jälkeen Valtteri, Teemu ja Ville päättivät lähteä kävelemään siltaa pitkin Brooklynin puolelle. Hudson-joen vastarannalle päästyään matkalaiset löysivät loistavan paikan Manhattanin siluetin ihailuun.

Paluumatka Manhattanille taitettiin metrolla. Pois jäätiin vasta Central Parkin kulmalla. Ennen puistoon tutustumista katsottiin miltä näyttää Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin Trump Tower. Olihan se iso ja näyttävällä paikalla. Central Parkissa vierähti tovi. Lyhyellä kävelylenkillä reissaajat ihmettelivät kuinka keskellä isoa kaupunkia voi olla rauhallinen, mutta silti niin eläväinen puisto. Ja puistoahan riitti niin pitkälle kuin silmä kantoi.

Myöhäisen lounaan ja kaupungin läpikävelyn jälkeen pojat päättivät vetäytyä hotellille lyhyille päiväunille. Lepohetken jälkeen New Yorkin iltavaloja lähdettiin ihmettelemään Time Squarelle. Mainosvalojen välke sai porukan pysähtymään pidemmäksi aikaa. Valtteri ja Teemu hokivat kilpaa, että voiko niin paljon valoja olla missään.

Viimeinen päivä shoppailua

Reissun viimeinen kokonainen päivä lauantai oli varattu puhtaasti shoppailuun. Löytöjä tehtiin niin kenkä- kuin vaatekaupoistakin. Eniten aikaa vietettiin kuitenkin Macy’sillä. Kerroksia kierreltiin ja valikoiman laajuutta ihmeteltiin. Lopulta mukaan tarttui muutamia paitoja kotiin viemisiksi.

Lauantaita jatkettiin sporttibaarin puolella. Lounaaksi valikoitui paikallisen lätkäravintolan Flying Puckin hampurilaiset. Samalla seurattiin paikallispeliä New York Rangers vastaan New Jersey Devils ja tutustuttiin kiekkokulttuuriin ravintolan puolella. Tunnelmaa löytyi torstaisen hallireissun lisäksi siis myös ravintolasta.

Sunnuntai oli pyhitetty pelkästään kotimatkaa varten. Aamupalan jälkeen jokainen ehti vielä huilata ja pakata tavaroitaan. Ennen kentälle lähtöä reissuryhmä päätti palata vielä Flying Puckiin lounaalle. Ja tietysti katsomaan NHL-matsia. Rangersin vieraspeli Capitalsia vastaan alkoi jo 12.30. Kahden erän jälkeen alkoi pitkä kotimatka.

Lento New Yorkista Helsinkiin taittui nopeasti. Reipas myötätuuli vielä nopeutti paluumatkaa. Koneesta poistumisen jälkeen Valtteri, Tuomas ja Ville vaihtoivat vielä viimeiset sanat, heittivät viimeiset ylävitoset todeten, että Kian tarjoama kyyti New Yorkiin oli enemmän kuin onnistunut.

Tilaa MyKia-uutiskirje tästä ja voita Kia ProCeed GT-Line viikoksi käyttöösi!