Kia Rio on kuulunut usean vuoden ajan Suomen myydyimpien henkilöautojen joukkoon. Mallin suosiota kuvastaa se, että maamme teillä liikkuu noin 11 000 kolmannen sukupolven (2011–2016) Rioa. Auto on ollut myyntimenestys Kialle myös maailmanlaajuisesti. Kia myi viime vuonna yhteensä lähes 450 000 Rioa. Jo pelkästään näitä lukuja vasten täysin uudelta, neljännen sukupolven Riolta on lupa odottaa paljon.

Vaihtoehto myös perheelle

Uusi Rio esiteltiin viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä. Auto on B-segmentin uusi suunnannäyttäjä. Rio on täynnä vahvuuksia, jotka tekevät siitä vaihtoehdon jopa perheautoa etsivälle. Rio tarjoaa luokkansa parhaat sisätilat ja peräti 325 litran tavaratilan. Koeajossa totesimme, että takana mahtuu istumaan isompikin aikuinen mukavasti. Tämän mahdollistaa osaltaan Rion 10 mm aiempaa pidempi akseliväli. Riossa on enemmän jalka-, hartia- ja pääntilaa kuin useimmissa luokkansa muissa autoissa. Matkustamoon on saatu lisää avaruutta useilla Rion korin ja matkustamon uudistuksilla. Ei voi kuin hämmästellä, kuinka tilava ja monikäyttöinen moderni B-segmentin auto voikaan olla.

Tilojen lisäksi Rion muita vahvuuksia ovat uusi 1.0 T-GDI -turbomoottori, varustelu ja turvallisuusteknologia. Ja mikä tärkeintä: uusi Rio näyttää erittäin hyvältä!

Palkittu muotoilu

Uudelle Riolle on jo ehditty myöntää tunnustuksena onnistuneesta muotoilusta arvostettu iF Design -palkinto. Rion ulkonäkö tekee kieltämättä vaikutuksen, kun auton näkee ensimmäisen kerran livenä. Auto suorastaan kutsuu luokseen tutustumaan. Uuden Rion ulkonäössä ovat keskeisessä osassa suorat linjat ja tasaiset pinnat, jotka antavat autolle vaikuttavan ilmeen.

Rion etuosassa on uusin versio Kian tunnusomaisesta ”tiger-nose -säleiköstä”, joka on nyt aiempaa matalampi ja leveämpi. Keulan vaikuttavuutta lisäävät lähemmäs etupuskuria sijoitetut sumuvalot ja uudet keulamaskiin integroidut ajovalot yhdessä U:n muotoisten LED-päiväajovalojen kanssa.

Auton sivuprofiilissa korostuvat suorat ja selkeät linjat, jotka kulkevat auton koko hartialinjan ja ovien pituudelta. Tämä lisää pituusvaikutelmaa antaen autolle voimakkaamman ulkonäön. 4,065 metrin pituus kuitenkin takaa, että auto on erittäin ketterä pyöriteltävä ahtaimmissakin paikoissa.

Uuden Rion takaosa on nyt aiempaa pystympi. Keulasta perään on nähtävillä selvä yhteys, sillä auton hartialinja ulottuu etuvaloista aina auton takaosaan, jossa se yhdistyy näyttäviin takavaloihin. Kokonaisuuden viimeistelee nuolenmuotoiset uudet LED-takavalot.

Tyyliä ja teknologiaa

Jo ensivilkaisu auton sisätiloihin tekee vaikutuksen. Ohjaamon näkymää kuvaa parhaiten sana tyylikäs. Kojelaudan suorat linjat korostavat sisätilojen muotoilua tehden matkustamossa leveämmän ja tilavamman oloisen. Kojelautaa hallitsevien pitkittäislinjojen lisäksi myös vaakasuuntaiset ilmansuuttimet korostavat matkustamon leveyttä. Kuljettajan työskentely-ympäristö on paitsi ergonominen myös selkeä. Hallintalaitteet on helppo omaksua, ja kuljettajan työskentely-ympäristö on rauhoitettu ”ylimääräisiltä” painikkeilta. Informaatio- ja viihdejärjestelmät löytyvätkin kojelautaan fiksusti sijoitetusta ”kelluvasta” kosketusnäytöstä, johon on saatavilla myös älypuhelinten integroimista varten Android Auto™- ja Apple CarPlay™ -palvelut.

Rio on edelläkävijä varustukseltaan. Uusi Rio on ensimmäisiä B-segmentin autoja, joihin on saatavilla jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi tarjolla on kaistavaroitin, joka varoittaa kuljettajaa, jos hän on ajautumassa pois kaistaltaan suuntavilkkua näyttämättä.

Mutkatonta mukavuutta

Jo vakiona kaikissa varustetasoissa tuleva nahkaverhoiltu ohjauspyörä istuu hyvin kuljettajan käteen. Ratinlämmitys – niin ikään vakiovaruste – lisää talviautoilun mukavuutta. Kun lämmitettävään rattiin kerran tottuu, ei siitä halua enää luopua.

Uusi Rio yllättää testilenkillä heti alkumetreistä lähtien. Uusi 1-litrainen turbomoottori tarjoaa mukavasti vääntöä jo alhaisilla kierroksilla. Vaihteiston välitykset ovat miellyttävät ja oman sympaattisen äänen kulkuun tuo 3-sylinterisen, taloudellisen turbomoottorin soundi.

Kia on satsannut erityisesti uuden Rion ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen. Ohjauksesta on saatu tarkka, eikä se vetele edes uraisimmilla routateillä. Myös auton melutaso pysyy hyvin kurissa. Kokonaisuudessaan Rio jätti ensikoeajon perusteella erittäin positiivisen mielikuvan itsestään. Rion houkuttavuutta lisäävät jo edellä mainittujen vahvuuksien lisäksi alhaiset käyttökustannukset ja Kian ainutlaatuinen 7 vuoden takuu. Uuden Rion hankintaa harkitsevalle mieluinen uutinen on myös se, että väistyvän mallin (2011–2016) jälleenmyyntiarvo on segmenttinsä huippua. Tuoreen TNS Gallupin (Tekniikan Maailma 14.12.2016) autonostajien suuressa tyytyväisyystutkimuksessa Rio puolestaan todettiin kokoluokkansa vähävikaisemmaksi uudeksi autoksi Suomessa.

Neljännen sukupolven Kia Rio lanseerataan Suomessa 18.-19. maaliskuuta. Auton hinnat alkavat 15 591 eurosta. Varustetasoja on kolme: LX, EX ja TX.

Varaa uuden Kia Rio koeajo täältä: http://kia.brd.fi/uusirio/

 

Lue, mitä Tekniikan Maailma oli mieltä koeajettuaan Kia Rion