Mistä Tuulilasin käyttötestistä oikein on kyse, toimituspäällikkö Niko Rinta?
”Testiautoilla ajetaan tavallista ajoa, jonka lisäksi mitataan eri arvoja. Auton käyttö vastaa tavallisen ihmisen tavallista käyttöä. Olemme kuluttajan asialla ja haluamme parhaamme mukaan auttaa automalleihin perehtymisessä.”

Hyötyykö kuluttaja käyttötestin tuloksista?
”Autojen ominaisuudet ja käytettävyys testataan arkisessa ajossa. Esille nousevat siis ne samat asiat, mitä tapahtuisi kuluttajan käytössä. Lisäksi autoille tehdään mittauksia testirupeaman aikana. Kuluttajan on siten helpompi tehdä autovalintansa, kun autonvaihto on ajankohtainen. Eri ihmisille eri asioilla on merkitystä, joten pyrimme avaamaan autojen ominaisuudet mahdollisimman monipuolisesti ja puolueettomasti.”

Kuinka paljon käyttötestiautoilla ajetaan?
”Autot ovat ajossa vuoden, jonka aikana kilometrejä ajetaan mittariin 30 000 kilometriä.”

Millaisia ominaisuuksia käyttötestissä autoista mitataan?
”Autoja arvioidaan käytön kautta. Sen lisäksi mitataan muun muassa polttoaineenkulutus, suorituskyky ja renkaiden kuluminen. Lisäksi lasketaan arvon alennus ja vakuutusmaksut.”

Kuinka kauan Tuulilasi on tehnyt käyttötestejä ja mistä idea käyttötestiin tuli?
”A-lehdet osti Moottoriviesti-lehden ja Tuulilasin 70-luvun alkupuolella ja yhdisti ne yhdeksi lehdeksi. Käyttötestejä on tehty sieltä asti.”

”Menneinä vuosikymmeninä autoissa oli paljon eroja ja 30 000 kilometrin ajomäärä riitti hyvin testaamaan autojen kestävyyden. Tuolloin testit tunnettiinkin nimellä Kestotesti. Nykyautoissa tilanne on toinen ja ensimmäinen huolto-ohjelman mukainen huolto saattaa olla ajankohtainen vasta vuoden tai 30 000 kilometrin kohdalla. Siksi puhumme käyttötestistä.”

”Auton ensimmäisenkin käyttövuoden aikana voi edelleen tulla ongelmia. Esimerkiksi vuoden 2017 kesällä eräs testiautomme jumitti maaseudulla parkkiin, kun käynnistyspainike ja automaattivaihteisto jumittuivat.”

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid tuli alkuvuodesta käyttötestiin.
Miten testi on sujunut?
”Optimaa on pyöritetty enemmän kaupungissa kuin maantiellä, joten kilometrejä on kertynyt maltillisesti. Tarkoituksena oli alussa katsoa, miten auto istuu tyypillisen kaupunkilaisen perhekäyttöön. Ja hyvinhän se istuukin. Jopa talvipakkasilla pelkkä sähkö kuljettaa autoa 40 kilometrin verran yhdellä latauksella. Polttomoottori tosin pyörähtää aina välillä käyntiin, jotta niin moottorin kuin ohjaamon lämmöt pysyvät sopivalla tasolla. Kesäkeleissä sähköllä voi ajaa enemmän.”

”Optima-farkku on järkevän kokoinen ja tilava, eikä tavaratila pienene liiaksi, vaikka hybridijärjestelmän akut on sijoitettu sen lattian alle.”

Kia Optima Plug-in Hybrid on Tuulilasin kestotestissä. Testaajina Lauri Larmela ja Niko Rinta. Kuva: Petri Mulari