Kia tarjoaa tuotepäivityksen kaikkiin jo liikenteessä oleviin EV6-sähköautoihin. Päivityksen myötä sähköauton ajovoima-akustoa esilämmitetään navigoitaessa laturille parhaan mahdollisen lataustehon saavuttamiseksi.
Sähköautojen lataamiseen liittyy paljon muuttujia. Auton ja laturin lisäksi olosuhteilla on merkittävä vaikutus toteutuvaan lataustehoon etenkin suurteholatauksen yhteydessä. 800 voltin arkkitehtuuria hyödyntävä Kia EV6 kykenee jopa 240 kW:n lataustehoon sopivissa olosuhteissa, ja nyt tarjolle tulevalla päivityksellä parannetaan toteutuvia lataustehoja myös viileissä olosuhteissa.
Kia EV6:n akusto on varustettu omalla nestekierrolla, jolla akuston lämpötila pidetään halutulla tasolla. Viileillä keleillä akustoa lämmitetään, jotta se pystyy luovuttamaan energiaa pyydetyllä tavalla moottoreille ja toisaalta vastaanottamaan energiaa lataamisen aikana. Nyt uutena ominaisuutena autoihin tulee päivityksenä akuston esilämmitys laturille navigoitaessa.
Akuston esilämmityksen aktivoituminen vaatii tiettyjen kriteerien täyttymistä. Auton EV-asetuksista täytyy olla valittuna ”Akun ylläpitotila”, auton navigoinnin kohteeksi pitää valita kohdepisteluokasta sähköautojen latauspiste ja tarkemmin DC-latausasema, akun lämpötilan pitää olla alle 21 astetta ja akun varaustason pitää olla vähintään 24 prosenttia. Kun ehdot täyttyvät, akuston esilämmityksen aktivoitumisesta kertoo mittaristoon tuleva teksti sekä mittariston vasemman alakulman akkukuvakkeen sisään syttyvä lumihiutale (MY22 autot), tai vastuksen kuvake (MY23 ja uudemmat). Kun akku on saavuttanut halutun lämpötilan, sammuvat edellä mainitut merkkivalot ja mittaristoon tulee myös teksti kertomaan lämmityksen päättymisestä.
Esilämmityksen saaminen vaatii MY22-mallisten autojen käyttämisen päivityksessä valtuutetussa Kia-huollossa. Päivitys on asiakkaalle maksuton. Tämän sekä muut mahdolliset Kia-autoihin kohdistuvat kampanjat voit tarkistaa Kian verkkosivuilta osoitteesta: https://www.kia.com/fi/palvelut/kampanjakysely/
Akuston esilämmitys navigoitaessa laturille on vakiona kaikissa mallivuoden 2023 EV6-yksilöissä sekä kaikissa navigoinnilla varustetuissa toisen sukupolven Niro EV -malleissa.
Myös laturilla on väliä
Auton ja olosuhteiden lisäksi myös latausasemien välillä on eroja. Euroopassa yleisimmäksi pikalatausstandardiksi on muodostunut CCS-liitin. Operaattoreiden applikaatioissa näkee useimmiten vain tiedon latausaseman huipputehosta, mutta autoilijalle on merkitystä myös laturin käyttämällä jännitteellä. Kia EV6 hyödyntää 800 voltin arkkitehtuuria, ja parhaat lataustehot saavutetaankin 800 voltin latureilla. Tällaisen latauspisteen tunnistaa laitteesta löytyvästä kirjainmerkinnästä L, joka tarkoittaa jännitteen olevan välillä 200–920 V. Kun CCS-liittimen vieressä on kirjain K, on latauspisteen jännitealue 50–500 V.