Kian brändi ja tuotteet ovat ottaneet jättiharppauksia viime vuosina. Muotoilupalkinnot, myyntiennätykset ja laatuselvitysten ykköstilat ovat nostaneet Kian maailman johtavien autonvalmistajien joukkoon.

Yksi Kian historian käännekohdista oli vuosi 2006, jolloin yhtiön muotoilujohtajana aloitti Peter Schreyer. Maineikas saksalainen on autoalan tunnetuimpia muotoilijoita, joka vastasi aiemmin Audin ja Volkswagenin muotoilusta vuosina 1994–2005. Schreyerin käsialaa on esimerkiksi Audi TT.

Brändiarvo seitsenkertaistunut

Kian muotoiluvallankumousta Schreyer lähti toteuttamaan perusasioista. Hän halusi luoda merkille erottuvan, mutta yhtenäisen muotoilukielen, josta muodostuisi Kian tavaramerkki.

”Aloittaessani Kialla oli tärkeää, että pystyimme luomaan merkille yhtenäisen identiteetin. Tarina siitä, kuinka automme syntyivät, on kuitenkin paljon muuta kuin pelkkää estetiikkaa. Siihen liittyy moninaisia valintoja siitä, kuinka erilaiset ideat pystyvät yhdessä luomaan jotain, mikä toimii myös muotoilullisesti”, Schreyer kertoo.

Näiden ponnisteluiden tuloksena syntyi Kian ikoninen ”tiger-nose -keulailme”. Uudesta muotoilukielestä syntyi pian Kian tunnusmerkki. Samalla Kia otti ison harppauksen brändinä kohti kansainvälistä tunnettavuutta. Tänä päivänä Kia on maailman 69:nneksi ar­vok­kain brändi, jonka arvo on 6,3 miljardia dollaria. Kian brändiar­vo on seit­sen­ker­tais­tu­nut sitten vuo­des­ta 2006. Schreyrin aikana Kian maailmanlaajuinen myynti on kasvanut 1,1 miljoonasta ajoneuvosta yli 3 miljoonaan.

”Yhtiön nopea kehitys innoittaa minua. Merkki jonka tunsit 10 tai vielä 5 vuotta sitten on poissa. Sen voi nähdä jopa pienissä yksityiskohdissa. Tunnet sen hienostuneista materiaaleista ja laadusta. Kun menemme eteenpäin, on tärkeää, että muutos on kehitystä, eikä pelkästään syy näyttää erilaiselta”, Schreyer painottaa.

Unelmista totta!

Kia on saavuttanut Schreyrin johdolla lukuisia muotoilupalkintoja. Kian mallistolle on myönnetty esimerkiksi 12 if Design Awards -muotoilutunnustusta.

Schreyrin uusin luomus on syksyllä esiteltävä Kia Stinger, joka on aito gran turismo. Stinger on jalostettu vuonna 2011 esitellystä urheilullisesta GT-konseptimallista.

”GT-konsepti oli unelmaprojekti minulle ja muotoilijoillemme koska saimme tehdä oikean GT-auton, jossa matkustetaan tyylillä”, Schreyer kertoo.

Schreyer ei peittele innostustaan Stingeriä – Kian uutta lippulaivamallia – kohtaan.

”Olemme tehneet paljon hienoja autoja ja olen ylpeä niistä kaikista. Stinger on kuitenkin jotain erityistä. Tämä auto tulee muuttamaan mielikuvaa Kiasta. Se mullistaa ihmisten tavan ajatella meistä brändinä ja nostaa meidät uudelle tasolle. Olen erittäin innoissani tästä autosta”, Schreyer sanoo.

 

Stingerin ylpeä isä Peter Schreyer

Kia Stinger – unelma josta tuli totta!