Nykyautoista löytyy lukuisia matkustajien turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Ikävän tilanteen edessä eCall-järjestelmä mahdollistaa avun nopean saamisen.
Euroopan unioni pyrkii sääntelyllä ohjaamaan autonvalmistaja paitsi ympäristöystävällisemmän teknologian suuntaan myös parantamaan autojen turvallisuutta. Esimerkkeinä toimivat autonvalmistajille asetetut rajat myytyjen autojen keskipäästöille, joilla tuotantoa ohjataan kohti sähköisiä autoja. Yksi turvallisuutta parantava järjestelmä kulkee nimellä eCall.
Kaikissa EU-alueilla myytävissä autoissa on pitänyt olla jo vuosien ajan automaattinen hätäpuhelujärjestelmä, joka tunnetaan nimellä eCall. Järjestelmä on ollut pakollinen varuste kaikissa 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa. Käytännössä kyseessä on puhe- ja datayhteyden sisältävä järjestelmä, joka aktivoituu automaattisesti onnettomuustilanteessa, tai kuljettajan painaessa autosta löytyvää painiketta.

Järjestelmän aktivoitumisen jälkeen autosta aukeaa puheyhteys hätäkeskukseen ja auto välittää esimerkiksi tarkat sijaintitiedot sekä muut pelastustoimiin vaikuttavat tiedot hätäkeskukselle.
Miksi mittaristossa palaa punainen SOS-varoitusvalo?
eCall-järjestelmä toiminta myös onnettomuustilanteissa varmistetaan erillisellä pienellä akulla, jota ladataan automaattisesti auton normaalin käytön aikana. Järjestelmän toiminnan varmistamiseksi akku tulee huolto-ohjelman mukaisesti vaihtaa neljän vuoden välein määräaikaishuollon yhteydessä.
Joskus kylmällä kelillä mittaristossa saattaa palaa punainen SOS-merkkivalo. Tämä johtuu yleensä kylmistä olosuhteista, jolloin akku ei hetkellisesti pysty vastaanottamaan latausvirtaa. Valo sammuu, kun akku lämpenee sisätilojen lämmetessä.
