Uudet autot ovat nykyisin täynnä lukuisia sähköä kuluttavia ominaisuuksia ja varusteita, jotka kuluttavat virtaa jopa auton seisoessa. Verrattuna vain vuosikymmenen takaiseen aikaan, on autoissa nyt paljon enemmän sähköisiä varusteita, kuten esim. ajoavustimia, kameroita, isoja näyttöjä, lämmitettäviä ohjauspyöriä ja tuulilaseja, jotka kaikki kuluttavat akkua aiempaa enemmän.
Lisäksi nykyautojen Start & Stop -järjestelmät optimoivat energiatehokkuutta siten, että ne eivät yritäkään ladata akkua täyteen. Täyteen ladatun akun varaustaso putoaakin jo nollassa asteessa 35 % ja noin 60 % kun ulkolämpötila on -18 °C.
”Kaikki yllä mainitut tekijät yhdistettynä lyhyisiin päivittäisiin ajomatkoihin aiheuttavat suurimman osan akkuihin nykypäivinä liittyvistä haasteista – tämä kaikki siis ilman akun omaa syytä. Mikäli akkua ei erikseen ladata, voi seurauksena olla se, että kun akun varaustaso putoaa, akku vioittuu ja matka keskeytyy”, Kian teknisen palvelun päällikkö Erkki Castrén kertoo.
Mitä etua on akkulaturista?
Ladatessaan akkua asiakas varmistuu siitä, että auto toimii kuten se on suunniteltu toimimaan, eikä riskiä matkan keskeytymisestä akun alhaisen varaustason vuoksi ole. Käyttämällä akkulaturia asiakas pidentää autonsa akun käyttöikää ja säästää näin pitkällä aikavälillä kustannuksissa. Lisäksi täyteen ladattu akku mahdollistaa polttoainekäyttöisen lämmittimen käytön ilman pelkoa siitä, että lämmitin tyhjentäisi auton akun.
Miten DEFA:n akkulaturi toimii?
DEFA:n akkulaturia on helppo käyttää. Se kytkeytyy päälle samalla kun moottorilämmitin ja sisätilanlämmitin kytkeytyvät. Eli silloin kun lämmitysjohto kytketään sähkövirtaan, vaikka lämpötolpan pistorasiaan, alkaa samalla myös akun lataus, jos autossa on lisäakkulaturi.
Moottorinlämmittimen tarpeellisuus
Esilämmittämällä auton moottoria saadaan merkittäviä säästöjä polttoaineen kulutuksessa sekä haitallissa pakokaasupäästöissä. Tämä korostuu varsinkin ensimmäisten 20 minuutin ajon aikana, jolloin kulutuslukemat ja päästöt ovat korkeimmillaan.
Aikoinaan VTT:n tekemissä tutkimuksissa havaittiin moottorin lämmittämisen vähentävän ensimmäisen 20 minuutin ajon aikana pakopäästöjä jopa 71 % sekä polttoaineen kulutusta 24 %. On hyvä muistaa myös se, että auton kylmäkäynnistys rasittaa moottoria kesäkeleillä tehtyjä käynnistyksiä enemmän. Laskentatavasta riippuen on kylmäkäynnistyksen arvioitu rasittavan auton moottoria 100-600 kilometrin ajon verran. Moottorin esilämmitys siis säästää auton moottoria myös mekaaniselta rasitukselta.
Miten valita autoon oikea sisätilanlämmitin?
Auton sisätilojen esilämmitys on sekä mukavuus- että turvallisuustekijä. Jäästä vapaat ikkunat antavat hyvän näkyvyyden autosta liikenteeseen. Sisätiloiltaan lämpimään autoon on mukava tulla pakkasella ja luonnollisesti auton puhdistamiseen ja lämmittämiseen ei esim. töihin lähdettäessä hukkaannu turhaa aikaa.
Sisätilanlämmittimen valinnassa suurin tekijä on luonnollisesti auton matkustamon koko.
Toinen selkeä tekijä on lämmitysaika eli on otettava huomioon se, rajaako esimerkiksi taloyhtiön lämmityspaikka lämmitysajan vaikkapa kahdeksi tunniksi. Oleellista on myöskin lämmittimen oikea sijoittaminen matkustamossa. Lämmittimen tulee puhaltaa ilmaa kohti auton kattoa eikä lämmittimen välittömässä läheisyydessä saa olla esteitä.
Kysy lisää juuri sinun Kia-malliisi sopivista DEFA:n akkulatureista ja lämmittimistä omalta Kia-jälleenmyyjältäsi.