Autokeskus Konalassa Kia-myyjänä syksyllä aloittanut Elina Pekonen ei peittele innostustaan. Työ Kian parissa on ylittänyt kaikki odotukset auto- ja vakuutusalalla aiemmin työskennelleen myyntialan ammattilaisen.

”Tykkään ihan älyttömästi työstäni. Olen myynyt tässä kuussa jo 19 autoa, mikä on ennätykseni”, Pekonen iloitsee.

Pekosta kiehtoo Kian parissa työskentelyssä erityisesti asiakkaat.

”Kia-maailmassa asiakkaat tavallaan myyvät itse itselleen auton. Asiakkaat tulevat tänne ja kehuvat 7 vuoden takuun tai edulliset huollot eli he kertovat sen, mikä minun olisi normaalisti pitänyt tehdä.”

”Kia on kovassa nosteessa”

Pekonen on vakuuttunut myös siitä, miten Kia on noussut yhdeksi Suomen suosituimmaksi automerkiksi.

”Kyllähän merkki on kovassa nosteessa. Se että premium-merkkien asiakkaat tulevat koeajamaan uuden Sorenton, on osoitus siitä, että asioita on tehty oikein. Kialla on loistavat tuotteet, ja sähköisen malliston laajuus yllätti minutkin positiiviesti”, sanoo ladattavalla Kia XCeedillä siviilissä ajava Pekonen.

Kolmen teinikäisen lapsen äidin tie automyyjäksi ei ollut puhtaasti sattumaa. Pekosen isoisällä oli kuljetusfirma, jonka kautta autot tulivat tutuiksi.

”Kävimme isäni kanssa ralleissa, kun olin pieni. Isäni on myyntimies ja soittelemme edelleen myös työasioissa päivittäin. Olen synnynnäinen myyjä. Olen myynyt 8-vuotiaana faijalle saunan lauteilla, miksi meidän pitäisi päästä Teneriffalle. Faija sanoi jälkikäteen, että oikeat välikysymykset ja kaupan klousaus. Tiedän että olen oikealla alalla.”

Unelmia toteuttamassa

Pekonen kannustaa rohkeasti myös lisää naisia autoalalle.

”Jos autoalalle tulee, pitää olla valmis käärimään hihat. Ei saa pelätä soittamista. Pienten lasten äidistä tähän tuskin olisi. Omat lapsenikin olivat jo sen verran isoja, kun siirryin vakuutuspuolelta vuonna 2018 Opelille.”

Työssään Pekonen pitää kaikkein tärkeimpänä asiakkaan tarvekartoitusta.

”Perustan työni rehellisyyteen ja uskallan sanoa, jos jokin ei sovi asiakkaalle. Osaan asettua asiakkaan rooliin. Myyntityössä on tärkeää myyjän ja asiakkaan välisen tunnelman vahvistaminen. Tässä työssä minua kiehtoo erityisesti se, että pääsen toteuttamaan asiakkaiden unelmia.”