Pääseekö sähköautolla talvella Lappiin?

Ajoimme EV6-autoilla Espoosta Leville.

Yleinen ja vähän jo kulunutkin kysymys sähköautojen toimintamatkan riittävyydestä nousee esiin tämän tästäkin. Ymmärrettävästi suomalaisia askarruttava asia varsinkin näin talven tullen, joten asiasta oli otettava selvää.

Kutsuimme neljä median edustajaa mukaan sähköautotestimatkalle Espoosta Kia-maahantuonnista Leville. Noin 1000 kilometrin matka taitettiin markkinoiden kiinnostavimmalla sähköautouutuudella Kia EV6 -mallilla. Luotettavana matkakumppanina mukana kulki puhelimeen ladattava Kia Charge -latauspalvelu, joka mahdollistaa maassamme yli 2200 julkisen latausaseman hyödyntämisen.

Autoiksi testimatkalle valikoitui kaksi Kia EV6 GT-Line RWD 77 kWh 229 hv -yksilöä. Väreinä autoissa Snow White Pearl ja Runway Red. Ensimmäiset nelivetoyksilömme eivät olleet vielä tuossa kohdin saapuneet maahamme, joten niiden talviajoon tutustumme tuonnempana.

”Ilmaiset” sähköt Oulussa

Lähtökohdat reissulle olivat erittäin hyvät, vaikka nelivetomallit olivatkin vielä laivassa matkalla Suomeen. Takavetoisten testiautojen toimintamatka sähköllä on jopa 528 kilometriä. Myös varsin leuto marraskuun loppupuolen sää helpottaa lähtökohtaisesti sähköautoilua.

Emme kuitenkaan halunneet lähteä sähkön kulutuksessa pihistelemään, vaan matkustusmukavuus oli etusijalla. Toki katsoimme ennakkoon mahdolliset latauspaikat, mutta niidenkin tarjontaa pystyi seuraamaan Kia Chargen kautta reaaliajassa. Suunnitelmassamme oli myös yöpyminen Oulussa, jossa voisimme ladata niin autojen kuin kuljettajienkin akut yön aikana.

Latasimme ensimmäisen kerran autot Jari-Pekka Hartolassa. Matkaa oli tässä kohdin taitettuna 188 km. Olisimme voineet venyttää matkaa yli Jyväskylänkin, mutta lounastauko tuli luontevaan paikkaan parin tunnin ajon jälkeen. Ja mikä parasta: saimme molemmat autot luontevasti ladatuiksi lounastauon aikana aseman 50 kW latureista.

Seuraavan stoppi autokunnallamme oli ABC Pyhäjärvellä. Matkaa Hartolasta oli 269 kilometriä ja ajoaikaa yli kolme tuntia. Matka sujui ilman ongelmia, eikä virran riittävyyttä tarvinnut tälläkään kertaa jännittää. Pidimme Pyhäjärvellä tällä kertaa vain vähän reilumman kahvi- ja lataustauon, sillä matkaa majapaikkaamme oli vain 159 km jäljellä. Lisäksi suunnitelmanamme oli ladata autot hotellilla, jossa tosin oli vain kaksi asiointilatauspaikkaa ja nekin ulkona. Onneksemme ne olivat kuitenkin vapaina, joten hotellin pysäköintimaksuun sisältyivät siis myös ”ilmaiset” sähköt!

Kohti Levitunturia

Hyvin levätyn yön jälkeen jatkoimme kohti Leviä, jossa laskettiin samana viikonloppuna naisten alppihiihdon maailmancup. Sää Oulussa aamulla oli niukasti pakkasen puolella, mutta pohjoiseen lupasi jo kylmempää, noin kymmentä pakkasastetta. Auton esilämmitystä kannattaakin hyödyntää kylmillä keleillä. Kia Connect -etähallinta mahdollistaa lämmityksen paikasta ja ajasta riippumatta.

Matkan loppuosa Oulusta Leville (378 km) oli lähtökohtaisesti helppo rasti ja sitä se oli myös käytännössä kiristyvästä pakkasesta huolimatta. Latasimme Rovaniemellä lounastauon aikana akustot viimeisen kerran, ennen kuin luovuttaisimme autot Kian yhteistyökumppanin, Suomen alppihiihtomaajoukkueen käyttöön Levillä, jossa pakkasta oli jo yli kymmenen astetta. Kylmyys ei juurikaan tuntunut purevan akustoon maantienopeudessa, joten taitoimme matkaa huolettomin mielen. Ainoa haasteemme liittyikin valon määrään ja autojen kuvaamiseen. Toimittajat saivat kuitenkin ikuistettua EV6:n Levitunturin talvisissa maisemissa juuri ennen auringon laskua.

Loppuyhteenveto

On pienen loppuyhteenvedon aika: ajoimme Espoosta Leville yhteensä neljällä latauksella. Nykyaikaisella sähköautolla voi siis ajaa helposti Lappiin ilman suurempaa stressiä sähkön riittävyydestä. Pakkanenkaan ei ole suuri este, jos reitti kulkee valtaväylien ja latausasemien varrella. Myös Kia Charge -latauspalvelu teki helppoudessaan vaikutuksen.

”Kia Charge -latausapplikaatio soveltuu erittäin hyvin juuri pitkille matkoille niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Sähköautoilijalle tai sähköautoa harkitsevalle palvelu on ylivertainen. Sähköautoa harkitsevan kannattaa sähköautoa valitessaan tiedostaa, että julkinen lataaminen on Suomessa Kia Charge -palvelun kautta helppoa”, sanoo Kia-tuotespesialisti Mikko Pakkanen.

>> Tutustu Kia EV6-malliin tarkemmin