Puhelimeeni lataamani sovelluksen tiedot lähimmästä julkisesta latauspisteestä pitivät paikkansa. Supermarketin parkkihallin pohjakerroksen pisteissä oli tilaa. Miten homma tapahtuu, sitä en tiennyt. Töpseli kuin töpseli. Eikun kiesin nokka lähelle pömpeliä ja takakontista nippu kaapeleita mukaan.
Halusin selvittää miten sujuvasti normikerrostalossa asuva ja ahkerasti mökkeilevä ihminen selviää arjessa kun alla onkin täyssähköauto. Helsingin ja itärajalla sijaitsevan Parikkalan väli on kolme kertaa pidempi kuin suomalaisten mökkimatka keskimäärin, eli vähän yli 300 kilometriä. Pääseekö matkan yhdellä latauksella, vai onko edessä aina vähintään puolen tunnin latausajan verran pidempi mökkimatka? Miten ja missä se ladataan? Pitääkö osata jotain?
Viikon mittaisen testin aikana huomasin, etten ole kysymysteni kanssa yksin. Uteliasuus sähköautoilua kohtaan on mittavaa ja vastaukset tuntuvat olevan vähän hajallaan. Moni suhtautuu asiaan kiihkeästi ja hyväksyy vain omaa ennakkokäsitystä tai jo tehtyä valintaa tukevat tiedot ja mielipiteet.
Minulla ei ole sähköautoiluun mitään tunnetilaa. Autot kiinnostavat paljon, niiden moottorit tai polttonesteet kiinnostavat hyvin vähän. Tässä toimistotyötä tekevän sähköautoummikon kymmenen havaintoa sähköautoilusta Suomessa 2021.
- KIA e-Soul on kerrassaan huima peli. Täyssähköautojen järjetön ja äänetön kiihtyvyys / vääntö missä tahansa nopeudessa tuntuu taikuudelta. Viimeistelty auto, ikäänkuin itsevarma suoritus. Teslan teekkarivitsejä käyttöliittymästä ei löydy.
- Uudet autot ovat tosi hienoja, voimalinjasta riippumatta. Kaistavahdit, navigaattorillinen tuulilasiheijastenäyttö ja etäisyyden edellä pitävään vakionopeudensäädin lähentelevät autonomista autoilua.
- Julkinen latausausinfra on yllättävän heppoisella tasolla. Ainakin K-Latauspisteet ovat jotenkin hempulan oloisia heilukkeita ja Mustan Pekan laitteet toistuvasti ohjelmallisesti nurin. Ihan kuin koodaaminen ei oikein olisi huvittanut. Tuo epämiellyttävän lisäkuumotuksen. Toki jos on omat latauspisteet niin tätä murhetta ei ole.
- Kaapelit hahmottaa hetkessä, vaikka niillä onkin typerät nimet jopa insinöörien mittareilla. CSS, Type2, CHAdEMO ovat kuin 95, 98 ja diesel. Sähköautoilijat ovat erittäin ystävällinen heimo. Apua tulee vaikka kaapelit olisivat kädessä nurinpäin.
- Auto kulutti isolla tiellä n. 18 kWh / 100 km. Kouvolan Veturissa kiesi otti sähköä sisään 38 kWh / tuntitahtia. 100 km maksoi vajaat 6 euroa. Priukseemme verrattuna maksaa siis noin puolet vähemmän. Jos ei ole kiire, niin pärjää huomattavasti halvemmalla. Hitaampi latauspiste on siis edullisempi. Maksoinko ladatessani ajasta vai sähkön määrästä jäi mysteeriksi. Ehkä ajasta.
- Siihen miten nopeasti sähköä sitten virtaa tuntuu riippuvan akkujen lämpötilasta, akkujen täyttöasteesta ja tähtien asennosta.
- Mökin yksivaiheliittymällisestä pistorasiasta auto latasi itsensä yön yli ongelmitta täyteen liki tyhjästä akusta.
- Auton synteettinen äänimaisema VESS (Virtual Engine Sound System) on reteä. Autossa on siis kajarit ulos, jotka päästää jalankulkijoille upeaa scifi-ambientia. Tulevaisuudessa aikakauslehtien takasivut ovat saletisti täynnä autoajoäänien latausmainoksia. Kraftwerkin oikeuksien omistajilla edessään vaurauden vuosia.
- Helsinki – Parikkala, 323 km, meni ongelmitta lataamatta paluumatkalla kertaakaan. 26 km jäi vielä varastoon virtaa. En osaa arvioida miten olisi käynyt pakkassunnuntaina.
- Kaupunkiympäristöäkin paremmin täyssähköautot voisivat juuri nyt soveltua maaseudulle. Jos saa auton oman pistorasian äärelle ja ajot suuntautuvat yleisrylläilyn ohella tyypillisesti lähikaupunkiin, riittää tuollainen 400+ km kantavuus mainiosti ihan kaikkeen. Jos on etelään tai ylös pohjoiseen asiaa, niin sitten vaan katsoo ennakkoon missä lataa. Tai antaa sähköveturin huolehtia ajamisesta.
Ei ole epäilystäkään etteikö täyssähkö olisi lähitulevaisuudessa henkilöautoilun standardi. Ainakin e-Soul oli jo täysin valmis paketti. Latausinfra koitteli hermoja. Se kohenee koko ajan, mutta tällä hetkellä se on sillä tasolla, että lomamatkailu vaatii ennakkosuunnittelua. Mutta niinhän se vaatii muutenkin. Lomareissailu on saanut muutenkin sähköautokeskustelussa jopa koomisen ison roolin. Ei Helsingistä tarvitse päästä pysähtymättä Lappiin.
Parikkalaan asti riittää mainiosti.
Kirjoittaja on markkinointiyhtiö ToinenPHD:n luova johtaja ja vapaa toimittaja.