Kiasta on tullut nopeasti yksi autoalan edelläkävijöistä hybridi- ja sähköautomarkkinoilla. Mallisto on laajentunut viime vuosina voimakkaasti. Tästä hyvänä esimerkkinä on Niro, joka saatavana niin hybridinä, ladattavana hybridinä kuin täyssähköautonakin.
”Kian kasvua Euroopassa johtaa nyt Niro, josta on tullut sähköisen mallistostrategiamme kulmakivi”, sanoo Kia Motors Europen operatiivinen johtaja Emilio Herrera.
Kia on ilmoittanut esittelevänsä yhteensä 16 uutta hybridi, sähkö ja polttokennoja hyödyntävää autoa vuoteen 2025 mennessä. Näistä viisi on hybrideitä, viisi plug-in hybrideitä, viisi täyssähköautoja ja yksi täysin uusi polttokennoja hyödyntävä auto.
Uusi Soul Eurooppaan vain sähköisenä
Kia esitteli maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä uuden e-Soul-sähköauton, jonka toimintamatka sähköllä on jopa 452 km. Uusi Soul tulee Eurooppaan vain sähköversiona.
”Markkinat ovat muuttuneet merkittävästi viime vuosina. Vuonna 2018 Kia myi poistuvaa Soul EV -sähköautoa Euroopassa enemmän kuin bensiini- ja dieselmalleja yhteensä. Kia on tänä päivänä edelläkävijä sähköistyvillä automarkkinoilla. Viime vuonna Euroopassa joka kahdeksas myyty Kia-malli oli varustettu sähköisellä voimalinjalla, ja uusi e-Soul vahvistaa edelleen tätä kehitystä”, Herrera toteaa.
Mikä sopivin sinulle?
Kuluttajalle sopivan mallin löytäminen voi tuntua vaikealta jo termistönkin vuoksi. Kokosimme Kian hybridi- ja sähköautomalliston yhteen sekä avasimme kunkin mallin edut.
Kevythybridi
Kevythybridi-järjestelmä on edullisempi kuin perinteinen hybridijärjestelmä. Se parantaa polttomoottorimallin polttoaineenkulutusta noin 4 prosenttia ja vähentää CO2-päästöjä jopa 15 prosenttia.
Edut: Kia-mallistossa Sportagesta on tarjolla kevythybridiversio. Sportagen kevythybridijärjestelmä käsittää tehokkaan 185-hevosvoimaisen 2.0 CRDi -dieselmoottorin ja 48 voltin litiumioniakun. Saumattomasti toimiva järjestelmä ottaa talteen energiaa hidastettaessa ja tuottaa lisävääntöä kiihdytettäessä. Tämä innovatiivinen sähköinen lähestymistapa pienentää kulutusta luokkansa parhaiden tasolle samalla, kun se lisää ajonautintoa.
Hybridi
Hybridiautossa on sekä sähkömoottori että bensiinimoottori, jotka molemmat toimivat auton voimanlähteenä sen mukaan, mikä on tehokkainta ja ympäristöystävällisintä.
Edut: Hybridiauton akku latautuu automaattisesti ajon aikana. Hybridi toimii täysin itsenäisesti ja auton käyttö vastaa normaalin automaattivaihteisen auton käyttöä. Hybridiauton polttoaineenkulutus on kuitenkin polttomoottoriauton kulutusta pienempi. Kian mallistosta löytyy suositusta Niro-mallista hybridi. Upea muotoilu erottaa Niron sen konservatiivisista hybridikilpailijoistaan. Niron 1.6 GDI -bensiinimoottori (105 hv & 147 Nm) on yhdistetty 44 hv (32 kW) sähkömoottoriin ja 1,56 kWh:n litiumioniakkuun. Yhteisteholtaan 141 hevosvoiman voimalinja hyödyntää Kian 6-vaihteista kaksoiskytkinvaihteistoa.
Ladattava hybridi
Ladattavassa hybridissä on hybridiauton tavoin sekä sähkö- että bensiinimoottori. Se eroaa hybridistä siinä, että plug-in-hybrid voidaan ladata latauspisteessä tai pistorasiasta sähköauton tapaan.
Edut: Ladattava hybridin etu on hybridiautoa pidempi toimintamatka sähköllä, joka voi mahdollistaa esimerkiksi kodin ja työpaikan väliset päivittäiset ajot. Kian mallistossa ovat ladattavat Optima Plug-in Hybrid ja Niro Plug-in Hybrid. Näistä Optiman ladattavan hybridiversion toimintamatka sähköllä on jopa 53 kilometriä, Nirolla puolestaan 49 kilometriä. Ladattava hybridin toimintamatka ei ole sähköauton tapaan riippuvainen akuston varaustilasta. Autolla voi ajaa normaalin bensiiniauton tavoin akuston ehtyessä.
Ladattava hybridi on sähköllä ajettaessa täyssähköauton tapaan myös erittäin hiljainen. Nautinnollista ajettavuutta lisää voimalinjan tuottama maksimivääntö, joka on Optimalla 375 Nm.
Sähköauto
Sähköauto toimii pelkästään sähkömoottorilla, joka ladataan latauspisteessä tai tavallisesta pistorasiasta.
Edut: Sähköauto on ihanteellinen kaupunkiauto, hiljainen ja päästötön. Autolla on pieni huollontarve ja käyttökustannukset. Nykyisillä sähkönhinnoilla (15 snt/kWh) sähköauton kustannus on noin 2-3 €/100 km.
Kian mallistossa on kaksi täysin uutta sähköautoa: e-Niro ja e-Soul. Autojen toimintamatkat ovat markkinoiden parhaimmistoa: e-Nirolla 455 kilometriä ja e-Soulilla 452 kilometriä. Autojen ajomatkat riittävätkin mainiosti pidempiinkin matkoihin ilmaan jatkuvaa lataustarvetta.
Tutustu Kian hybridi- ja sähköautomallistoon tästä.
Tutustu Niro Hybrid Edition -erikoismalliin tästä.
Tilaa MyKia-uutiskirje tästä ja voita Kia Stinger viikonlopuksi käyttöösi!