Salaisuuksien verho

Automaailmaan kätkeytyy paljon salaisuuksia. Yksi sellainen on autojen naamiointi, joilla toisaalta halutaan herättää kiinnostusta mutta samalla kuitenkin pitää salaisuuden verhoa vielä yllä.

Miksi autonvalmistajat teippaavat tai naamioivat autot testivaiheessa ennen kuin autot esitellään yleisölle, Kia Motors Europen viestinnästä vastaava Panu Väinämö?

”Uusien autojen esittelyt seuraavat ennakkoon sovittuja aikatauluja, jotka sovitetaan autojen valmistusajankohtiin. Naamioidut autot eivät myöskään ole aina aivan viimeisten muotoilupäätösten mukaisia, koska erilaisten laatu- tai muiden testauksien kannalta se ei yleensä ole edes tarpeellista.

Vaikka autonvalmistajat antavat ajoittain tarkoituksellisesti luonnoskuvia lehdistölle pian lanseerattavista malleistaan, ei täysin keskeneräisten autojen näyttäminen avoimesti ilman naamiointia olisi kovinkaan järkevää. Kaiken lisäksi naamioitujen autojen sisätilat ovat yleensä täynnä johtoja ja kaikenlaisia testauslaitteita, jotka entisestään huonontaisivat kokonaisvaikutelmaa.

Autokauppa on myös raakaa kilpailua, eikä kilpailijoille haluta yleensä näyttää lopullista totuutta ennen kuin juuri ennen lanseerausta. Autojen naamiointiin liittyy paljon mystiikkaa ja vakoilukuvien ottamisesta on tullut jo ihan oikea ammattikin!”

Kätkeytyykö teippausten taakse suuria salaisuuksia?

”Joskus näin voi olla. Naamiointeja on periaatteessa kahden tyyppisiä. On ensinnäkin todellisia teippauksia, jotka kuvioiltaan saattavat häiritä käsityksen luomista auton todellisista muodoista. Sen lisäksi on niin sanottuja ’pehmeitä’ naamiointeja, jotka voivat olla muodoiltaan paksuja ja epäsymmetrisiä. Olisi vähän kuin auton päälle laitettaisiin väärän kokoinen paksu talvitakki. Joskus naamioinnit saattavat kätkeä alleen erikoisia muotoilupiirteitä, joita ei haluta vielä näyttää kilpailijoille, lehdistölle tai edes suurelle yleisölle.

Myös auton sisätilat saattavat olla päällystetyt kankailla tai muilla naamioinnilla ja niiden tarkoituksena on peitellä mahdollista uutta elektroniikkaa tai muotoilun yksityiskohtia.”

Kian naamioituja autoja on nähty testattavan myös Lapissa. Missä kaikkialla Kia testaa autojaan?

Kia testaa useissa maissa testeistä riippuen. Testaamme ns. kylmätestejä sekä Suomen että Ruotsin Lapissa. Suurin kylmätesteihin erikoistunut keskuksemme sijaitsee Ruotsin Arjeplogissa, joka sijaitsee syvällä Ruotsissa noin Rovaniemen korkeudella.

Teemme kuumuustestejä lähinnä Mohavin testikeskuksessa Kaliforniassa. Sveitsi on kuuluisa mukulakivisistä teistään ja siellä laitamme autojemme jousitukset äänieristykset kärsimään oikein kunnolla, jotta asiakkaidemme ei tarvitsisi kärsiä samalla tavalla.”

Kuvissa naamioitu kolmannen sukupolven Kia Ceed, joka paljastetaan yleisölle Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2018.