Suomi-kierros Kia e-Soulilla!

Lauantai 4.7.

Astumme lauantaina 4.7.2020 Vantaan Kivistössä täyssähköisen Kia e-Soulin kyytiin ja lähdemme vaimoni kanssa kohti pitkään odottamaamme lomareissua Suomen kauneimmiksi luetuissa maisemissa. Viisi ja puoli päivää, noin 1 700 kilometriä ja 300 kilowattituntia myöhemmin tulemme saapumaan takaisin lähtöpisteeseen. Kuinka reissu sujui ja miten sähkö riitti? Jatka lukemista niin tiedät!

Ensimmäisenä kohteena meillä oli Kouvola, jonka keskustaan on matkaa noin 140 kilometriä. Akkua tähän kului ilahduttavan vähän, 33 prosenttia eli kolmasosa. Tämän perusteella totean, että Kia e-Soulin akku riittäisi koko ensimmäisen päivän suunniteltuihin ajoihimme ilman välilatauksia, sillä moottoritie oli reitin selvästi kuluttavin osuus. Tästä huolimatta – ja koska auto joka tapauksessa on pysäköitynä – päätän hyödyntää Kouvolan keskustan Osuuspankin konttorin edessä olevan latausmahdollisuuden.

Matka jatkuu pienen kahvila- ja kauppakierroksen jälkeen kohti Mäntyharjun ravintola Kesäheinää, joka löytyi siellä sijaitsevan latauspisteen ansiosta. 75 kilometrin matkalla akkua kului vain 16 prosenttia. Kytken auton latautumaan ja siirrymme sisätiloihin lounaalle.

Ravitsevan lounaan jälkeen on aika jatkaa matkaa. Mäntyharjulla ollessamme, vaimoni puhelimen latausjohto päätti yllättäen sanoa yhteistyösopimuksensa irti, joten reittisuunnitelma muuttui ja lähdemme etsimään uutta johtoa Mikkelistä. Akkua matkaan kului 13 %. Positiivisena yllätyksenä huomaan, että Mikkelistä löytyy jopa viisi pikalaturia – ei mitään hätää siis, vaikka saapuisimme tyhjälläkin akulla. Lyhyen kaupassakäynnin aikana autoon latautuu mukavasti lisävirtaa.

Vaikka päivän päätepisteenä meillä on Savonlinna, päätämme lähteä ajamaan Puumalan kautta, josta kuulimme saavan Ville Haapasalon kuuluisaa Hatsapuria. Akkua ajomatkalla Mikkelistä Puumalan Sahanlahteen kului 15 %.

Sahanlahdessa olisi toki luvan kysymällä saanut laittaa auton lataukseen – se onnistuu tarvittaessa joka paikassa mistä vain löytyy sähköt – mutta sille ei ollut mitään tarvetta, joten söimme ja jatkoimme matkaa Savonlinnaan. Päivän viimeiseen etappiin kului akkua 20 %. Laitan auton lataukseen Lumme Energian latauspisteeseen, joka sijaitsee kätevästi hotellimme lähellä. Savonlinnan keskustasta löytyi yhteensä neljä tämäntyyppistä julkista latauspaikkaa, joissa voisi ladata kahdeksaa sähköautoa samanaikaisesti. Ja lisää on varmasti tulossa sähköautoilun yleistyessä.

Ensimmäisenä reissupäivänä tuli ajettua 403 kilometriä, johon kului akkua 97 %. Periaatteessa akku olisi siis suunnitelmien muuttumisesta huolimatta riittänyt koko päivän ajoihin, vaikkakin täpärästi. Mutta mikä tahansa päivän kolmesta toteutuneesta latauksesta olisi yksistään riittänyt lisäämään akkuun riittävästi reserviä huolettomaan ajamiseen. Latauksia tuli kolme vain siksi, että latausmahdollisuuksia oli niin vaivattomasti tarjolla ja niitä varten ei ollut tarvetta ajaa metriäkään ylimääräistä. Latauspaikkahan tarkoittaa samalla myös paikkaa, mihin saa varmuudella jättää auton, jolloin vieraissa maisemissa ei tarvitse erikseen huolehtia pysäköinnistä. Näin helppoa autoilun kuuluukin olla.

Sunnuntai 5.7.

Seuraavana päivänä ajamista ei tullut mainittavia määriä – alle 70 kilometriä. Kävimme todella upeassa Kerimäen kirkossa ja eräässä taidenäyttelyssä, sekä luonnollisesti ajelimme Punkaharjun luonnonkauniissa maisemissa. Yöpaikaksi olimme varanneet huoneen Hotelli Punkaharjusta, josta löytyi tuttuun tapaan latausmahdollisuus. Akku latautui jo iltapäivän aikana lähes täyteen, joten siirsin auton pois latauspaikalta siltä varalta, että paikalle saapuisi lisää ladattavia autoja.

Maanantai 6.7.

Matka jatkui Punkaharjulta kohti Kuopiota. Taas kerran yllätyin e-Soulin maltillisesta kulutuksesta, sillä 188 kilometrin matkalla Kuopioon akkua kului vain 39 %. Kävin kokeilemassa myös Kuopion Portin uudenkarheaa pikalaturia, joka toimi kuten pitääkin. Nykytrendin mukaisesti tällä laturilla voi ladata kahta autoa samanaikaisesti, ja Kuopiosta onkin muodostunut yksi Suomen kärkipaikoista sähköautoilulle – siellä onnistuu samanaikaisesti jopa kahdeksan auton pikalataus.

Tällä kertaa yöpaikaksi oli valikoitunut Scandic Kuopio – eikä vähiten siksi, että sähköautoileville asiakkaille oli tarjolla neljä latauspistettä. Niinpä auto latautumaan ja kesäpäivästä nauttimaan.

Tiistai 7.7.

Kuopiosta jatkoimme matkaa kohti kotiseutuani, Etelä-Pohjanmaan Lappajärveä. Matka oli aluksi moottoritietä ja sen jälkeen pääosin satasen valtatietä. Rankkasade yhdistettynä nopeaan tiehen luonnollisesti kasvatti kulutusta ja 286 kilometrin matkaan kului akkua 75 %.

Kuten todettua, sähköautoa voi ladata lähes kaikkialla mistä vain löytyy sähköt. Saavuimme vanhempieni kotitalon pihaan ja kuin rutiinilla laitoimme auton latautumaan tutusta voimavirtapistorasiasta. Toki tulevaisuudessa jokaisen seinältä löytyy varsinainen latauslaite omalla kiinteällä kaapelillaan, mikä tekee lataamisesta sujuvampaa, kun latauskaapelia ei tarvitse erikseen kaivaa esille.

Keskiviikko 8.7.

Lappajärveltä lähdimme kohti Jyväskylää ja Muuratsaloa, jossa meitä odotti esittelykierros Alvar Aallon koetaloon. Samalla reissulla kävimme katsomassa Muuratsalon upeaa kirkkoa. Latausmahdollisuutta ei tällä kertaa ollut, mutta tiesimme akun riittävän huoletta Tampereelle asti.

Päivän ensimmäinen lataus oli enemmän vatsan kuin auton sanelema ja se tehtiin ABC Orituvan pikalaturilla. Akkua oli jäljellä 24 prosenttia, joten se olisi riittänyt helposti mille tahansa Tampereen kahdestatoista (!) pikalaturista, joten mitään huolta ajokantamasta ei ilmaantunut. Yötä olimme tuttavapariskunnan luona Lempäälässä, josta löytyi tuttuun tapaan latausmahdollisuus. Päivän aikana ajoimme 367 kilometriä, johon akkua kului yhteensä 88 %. Taas kerran päivän ajot olisivat onnistuneet ilman yhtäkään välilatausta.

Torstai 9.7.

Viimeisenä reissupäivänä kävimme kylässä tuttaviemme kesäasunnolla Sastamalassa, jossa auto luonnollisesti latautui visiittimme ajan. Tämän jälkeen suuntasimme keulan kohti lähtöpistettä, Vantaan Kivistöä. Mielenkiinnostai kävimme myös kokeilemassa matkan varrelta löytyvää Ionityn suurteholaturia Hämeenlinnassa. Oli mukava nähdä e-Soulin pikalataavan 76 kilowatin teholla, joka lyhentää lataustaukojen pituutta merkittävästi. Siis silloin harvoin, kun lataustaukoja e-Soulin isolla akulla joutuu tekemään.

Moottoritienopeuksista huolimatta, päivän 334 kilometrin ajomatkaan akkua kului 88 %. Eli viimeisenkin päivän ajot olisivat onnistuneet hyvin ilman välilatauksia.

Yhteenveto

Yhteensä kilometrejä kuuden päivän ja viiden yön ajalta tuli 1 690 ja koko reissun keskikulutus oli tasan 17,0 kWh/100 km. Ottaen huomioon täysin rajoitusten mukaiset ajonopeudet ja suurelta osin sateisen kelin, voi kulutusta pitää hyvinkin maltillisena.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana huomasin, että haluttaessa olisimme voineet ajaa reissun jopa kokonaan ilman välilatauksia, sillä saimme auton jokaisessa yöpymispaikassa lataukseen. Toisaalta kaikki lataustauot osuivat täysin luonnollisiin kohtiin pitkin matkaa. On myös varsin hankala kuvitella, että kovinkaan moni perhe ajaisi lomareissuillaan yhtä soittoa pidempään, kuin mitä e-Soulin täydellä akulla pääsee. Tämä tarkoittaisi yli neljän tunnin ajorupeamaa ilman taukoja, joka ei ole enää terveellistä.

Kia e-Soul on suuren akun, mainion suorituskyvyn ja Suomen kattavan latausverkoston ansiosta helposti suositeltava valinta pitkienkin matkojen täyssähköautoksi. Yhdessä Kia e-Niron kanssa ne tarjoavat paljon vastinetta rahalle ja suomalaisiin tarpeisiin sopivan mahdollisuuden ympäristöystävällisempään autoiluun.

Tuukka Heikkilä
Kirjoittaja on Energiateollisuus ry:n asiantuntija.

Tutustu sähköautoihin lisää

Tilaa MyKia-uutiskirje tästä ja voita ladattava Ceed Sportswagon käyttöösi!