Tekniikan Maailman talvivertailu on yksi autoalan arvostetuimmista autotesteistä kansainvälisestikin. Milloin ensimmäinen talvivertailu järjestettiin ja mistä idea talvitestin järjestämiseen tuli, Tekniikan Maailman ajoneuvosisällöstä vastaava toimituspäällikkö Velimatti Honkanen?
”Lämmityslaitevertailuja tehtiin jo 1960-luvulla, mutta ensimmäisen ”nykyaikaisen” talvitestin TM teki vuonna 1980. Konseptin ytimen kehitti TM:n silloinen toimituspäällikkö Martti Merilinna. Tavoitteena oli selvittää autojen ominaisuuksia kotimaisissa talviolosuhteissa, sillä niissä oli havaittu olevan isoja eroja, eikä kalliimpi auto useinkaan ollut parempi kuin halpa. Vuonna 2005 muodoksi vakiintui nykyinen malli, jossa testiin kutsutaan mukaan kaikki edellisen vuoden autouutuudet.”
Kuinka monessa talvivertailussa olet itse ollut mukana ja mikä on hauskin tai kylmin muistosi testistä?
”Itse olen ollut mukana vuodesta 1990 lähtien, ja tämänvuotinen testi oli siis järjestyksessään 29:s. Tuo ensimmäinen testi on jäänyt sikäli mieleen, että mukana oli ennätykselliset 36 autoa, mutta koko kahden viikon testin aikana lämpötila Rovaniemellä oli nollan tuntumassa. Haasteita siis riitti.”
Miten autot valitaan vertailuun?
”Osallistujat ovat periaatteessa edellisen vuoden aikana esiteltyjä täysin uusia automalleja, samaan tapaan kuin Car of the Year -valinnassa. Pääsääntöisesti mukaan hyväksytään vain yksi malli automerkkiä kohden. Pyrimme saamaan mukaan suosituimman malliversion moottorin, vaihteiston, varustetason ja ajovalojen osalta, jotta lopputulos palvelisi mahdollisimman montaa lukijaa. Emme myöskään sekoita yleensä vetotapoja keskenään, vaan kaikki autot ovat joko kaksi- tai nelivetoisia. Suosimme kaksivetoisia yhtäältä siksi, että ne edelleen ovat myydyimpiä, ja toisaalta päästö- ja kulutusmittausten tekeminen VTT:n laboratoriossa ei ainakaan toistaiseksi ole mahdollista nelivetoautoille.”
Milloin talvivertailussa ovat mukana sähköautot?
”Tänä vuonna on mukana BMW 5-sarjan lataushybridimalli, mutta sähköautojen osalta olemme vielä odottaneet mallivalikoiman lisääntymistä. On paljon mahdollista, että jo ensi vuonna malleja on niin paljon, että sähköautot pääsevät mukaan joko muiden autojen joukossa tai sitten teemme niille oman vertailun. Käytännön haasteita tähän tosin liittyy, alkaen siitä, että nykyiseen talvivertailuun liittyvä runsaan 300 kilometrin siirtymä Rovaniemeltä Ivaloon saattaa olla monille sähköautoille pakkassäässä ilman välilatausta mahdoton tehtävä.”
Millaisia ominaisuuksia vertailussa autoista testataan?
”Arvostelukohteita on kymmenen: Talviajo maantiellä, Hallittavuus, Etenemiskyky, Jarrut, Kylmäkulutus, Kylmäpäästöt, Lämmityslaite, Sähkölämmittimet, Valot ja näkeminen sekä Talvivarusteet ja käytettävyys. Jokainen näistä jakautuu useaan osa-alueeseen, joita tutkimme mittauksin ja subjektiivisin kokein. Kaikkiaan erilaisia testejä on noin 30, joista osaan saattaa kulua useita työpäiviä, sillä yksittäisiä mittauksia tehdään testin aikana tuhansia.”
Mitkä ominaisuudet ratkaisevat talvivertailun voiton?
”Arvostelukohteilla on eri painoarvot, joista suurin eli 20 prosenttia on lämmityslaitteella. Pelkästään hyvä lämmityslaite ei kuitenkaan takaa voittoa, vaan autossa ei saa olla yhtään kovin heikkoa talviominaisuutta. Joka osa-alueella pitää kyetä vähintään tyydyttävään suoritukseen. Kaikki nykyiset autot ovat jo melko hyviä talvellakin, mutta erot ovat edelleen suurempia kuin kesäkeleillä. Autoista kyllä huomaa, onko valmistaja miettinyt ja testannut ajettavuutta ja muita ominaisuuksia talvioloissa.”
Aiheuttaako kylmyys haasteita testitoiminnalle?
”Noin 20 pakkasastetta ei ole nykyautoille vielä ongelma. Kun aletaan olla -30 asteen tuntumassa, voi alkaa ilmetä esimerkiksi käynnistysvaikeuksia. Mittauksiin kylmyys tuo oman haasteensa muun muassa siten, että todella kylmällä säällä jään kitka saattaa olla hyvinkin suuri, ja esimerkiksi kitkaerojarrutuksessa, jossa auton toisen puolen pyörät ovat jäällä ja toisen puolen asfaltilla, ei kitkaeroa juurikaan ole. Kylmyyttä suurempi ongelma on kuitenkin testisarjojen aikana nopeasti vaihtuva lämpötila tai lumisade, jotka yleensä johtavat tulosten liian suureen hajontaan, mistä seuraa kokeen keskeyttäminen ja sen uusiminen jonain toisena ajankohtana.”
Myös valmistajat ovat kiinnostuneita vertailun tuloksista ja he pääsevät usein myös seuraamaan testiä Lappiin. Ovatko vertailun olosuhteet heille yllätys?
”Moni vieraista on kyllä käynyt Lapissa, mutta ensikertalaisille olosuhteet toki ovat melko eksoottiset. Valmistajien edustajia on kuitenkin poikkeuksetta hämmästyttänyt lehden tekemän testin laajuus ja perusteellisuus. Ilahduttavaa on, että jotkut valmistajat myös hyödyntävät TM:n tuloksia tuotekehityksessään. Hyvänä esimerkkinä on Kia, jonka tuotepäällikkö Alper Celik oli viime vuonna vieraana talvitestissä ja huomasi käytännössä, miten tärkeä turvallisuustekijä on, että myös takavalot palavat huomiovalojen yhteydessä. Niinpä uudessa Ceedissä tämä asia on hoidettu kuntoon.”
Mikä vuosi oli talvitestihistorian kylmin entä pakkasennätys testin aikana?
”Varsinaisia säätilastoja meillä ei ole, mutta joskus lämpötila on laskenut alle -40 asteen. Noin 30 asteen pakkasia on testin parin viikon mittaiselle Lapin-jaksolle osunut suunnilleen joka toinen vuosi.”
Talvitesti on melkoinen logistinen haaste, kun mukana on toistakymmentä autoa. Millaisia tekijöitä vertailussa on otettava huomioon?
”Testiin liittyy paljon pieniä asioita, jotka ovat hioutuneet vuosien mittaan kohdalleen. Luonnollisesti testiautojen ja tukiautojen siirrot paikasta toiseen vaativat suunnittelua, jotta kuljettajia on riittävästi. Myös autojen avaimien säilymisen varmistamme sillä, että niistä vastaa yksi henkilö. Hänellä on hallussaan avainsalkku, jossa on joka autolle nimikoitu lokero. Testiohjelma pitää tietysti suunnitella huolellisesti, mutta toisaalta sitä on oltava valmis muuttamaan nopeastikin, koska säätä emme voi määrätä. Testisarjat pitää pystyä tekemään mahdollisimman lyhyessä ajassa, jotta sää ei ehtisi muuttua, ja tuloksien laatua valvotaan referenssimittauksilla. Mahdollisten teknisten ongelmien varallekin on oltava suunnitelma, jotta ne saadaan nopeasti hoidettua ja kaikki autot pidettyä testissä mukana.”
Kuinka iso miehitys tarvitaan vertailun järjestämiseen?
”Tyypillisesti mukana Lapin osuudella on noin 15 henkilöä, sisältäen myös valo- ja videokuvaajat. Lisäksi käytämme autojen siirroissa ja ratojen kunnostuksessa Lapissa myös paikallisia avustajia Ivalon VPK:sta.”
Mitä kuluttaja voi hyötyä talvivertailun tuloksista?
”Monellakaan kuluttajalla ei ole itse mahdollista edes koeajaa saati vertailla autoja talviolosuhteissa. Muutoin tasavertaisilta vaikuttavissa autoissa voi olla talvella isojakin eroja, ja tässä suhteessa TM:n talvivertailu antaa kuluttajalle tietoa, jota hän ei saa mistään muualta.”
Kia Stonic oli mukana Tekniikan Maailman talvivertailussa, joka julkaistaan 21. helmikuuta ilmestyvässä numerossa 4/18.