Kia hyödyntää virtuaalitodellisuutta autojensa suunnittelussa. Kian Suomen maahantuoja, astara Finland, järjesti mahdollisuuden tutustua EV9:ään virtuaalisesti ennen fyysisten autojen saapumista maahan.
Maailma muuttuu jatkuvasti digitaalisempaan suuntaan, ja myös autojen suunnittelu kehittyy. Yhtenä esimerkkinä perinteiset vahamallit ovat saaneet tehdä tilaa Kian suunnitteluosastolla virtuaalilaseille. Tätä teknologiaa hyödyntämällä auton suunnitteluprosessissa pystytään säästämään hurja määrä aikaa. Parhaimmillaan monipäiväinen ulkomaanmatka katsomaan fyysistä mallia, pystytään hoitamaan nykypäivänä tunnissa virtuaalilasien avulla.
Kia on tehnyt yhteistyötä suomalaisen kasvuyritys Varjon kanssa jo vuodesta 2019 alkaen. Varjo on markkinoiden edistyksellisimpien virtuaalilasien valmistaja, ja sen tuotteita käytetään muun muassa auto-, ilmailu- ja avaruusteollisuuden yritysten keskuudessa. Varjon lasien ainutlaatuisuus perustuu ihmissilmän resoluutiota vastaavaan tarkkuuteen sekä kehittyneeseen silmien seurantaan.
Ainutlaatuinen autoesittely
Kian vuoden tärkein uutuus on lippulaivamalli Kia EV9. Uutuusmallin ensimmäiset kuvat julkaistiin maaliskuussa ja auto on ollut tilattavissa elokuun puolivälistä hintojen julkaisusta lähtien. Ensimmäiset autot ovat saapumassa autoliikkeisiin marraskuun puolivälissä, mutta Kian maahantuojana toimiva astara Finland halusi tarjota sidosryhmille ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä tutustumaan autoon jo ennen fyysisten yksilöiden saapumista Suomeen.
Elämys alkaa alansa huippua edustavien virtuaalilasien sovittamisella päähän. Perinteisten suljettujen VR- (Virtual Reality) lasien sijaan Varjo XR-3 -lasien ulkopinnassa olevat kamerat välittävät käyttäjällä kuvaa oikeasta ympäristöstä ja 3D-malli tuodaan osaksi ympäröivää todellisuutta. Kyseessä on siis VR:n ja AR:n (Augmented Reality) yhdistelmä, ja nyt voidaankin käyttää termiä MR (Mixed Reality). Näin fyysisesti oikean kokoinen EV9 ilmestyy kokoushuoneeseen Kia EV6:n ja Kia Niro EV:n eteen.
Lasien tarjoaman resoluution ansiosta päässä oleva laite unohtuu nopeasti ja käyttäjä voi sukeltaa tarkastelemaan Kia EV9:n tarkimpiakin yksityiskohtia. Ulkopinta heijastaa huoneen valoja, auton ikkunoista voi kurkistaa sisään ja käsi hakeutuu hapuilemaan todelliselta näyttävää pintaa.
Elämys ei rajoitu pelkästään auton ulkokuoreen. Esittelytilaan on tuotu oikea auton istuin, joka on sijoitettu 3D-mallin kuljettajan istuimen paikalle. Istuimelle nousemisen jälkeen lasien käyttäjä näkee edessään EV9:n ohjaamon kuljettajan paikalta. Ja jälleen kaikkia yksityiskohtia myöten. Elämys tuntuu niin todelliselta, että käsi jälleen hakeutuu automaattisesti kohti ohjauspyörää ja keskikonsolin painikkeita. Vain vaste siis puuttuu.
Kian suunnitteluosaston ja Varjon teknologian avulla auton esittely on mahdollista nostaa täysin uudelle tasolle ilman fyysistä autoa. Suunnitteluosaston 3D-mallien ja markkinoiden johtavien virtuaalilasien yhdistelmän avulla koko automallisto olisi mahdollista tuoda näytille yhden auton tarvitsemaan tilaan. Kenties autoliikkeissä tarjotaan jonain päivänä tällainen mahdollisuus.
Voit lukea lisää ja katsoa videoita elämyksestä Varjon verkkosivuilta.