Kia EV9 lähtee valloittamaan uutta markkinaa

Kia EV9 on merkin uusi lippulaiva ja samalla ensimmäinen seitsemänpaikkainen täyssähköauto. EV9 edustaa Kian malliston kärkeä sekä tilojen että teknologiansa osalta.

Kian täysin uusi EV9 on merkin seuraava merkittävä askel kohti autoilun sähköistä aikakautta. Auton katseita keräävä ulkoasu on saanut innoituksensa Kian Opposites United -muotoilufilosofiasta. Hieman yli viisimetrinen ulkokuori kätkee sisäänsä aina kolme istuinriviä, ja EV9 tulee tarjolle kuusi- ja seitsemänpaikkaisina versioina. Auton muotoilusta ja sisätiloista voit lukea lisää täältä.

Pinnan alta löytyy puhtaasti sähköautoja varten suunniteltu E-GMP-perusrakenne, joka hyödyntää edistyksellistä 800-voltin latausteknologiaa. Myös lukuisia palkintoja voittanut Kia EV6 rakentuu samalle perusrakenteelle ja viimeisimpinä kunniaa keräsi Kian kaikkien aikojen tehokkain malli EV6 GT voittaessaan 2023 World Performance Car of the Year -palkinnon.

Pienemmän sisarmallin tavoin Kia EV9 tulee markkinoille sekä taka- että nelivetoisena. SUV-malliston uuden lippulaivan korkeajänniteakuston kapasiteetti puolestaan on merkittävästi aiemmin nähtyjä malleja suurempi, ja kapasiteetiksi kirjataan molempien vetotapojen yhteydessä 99,8 kWh. Takavetoisen mallin teholukema on 150 kW (204 hv) ja vääntöä on tarjolla 350 Nm, joiden turvin 0–100 km/h kiihdytyksestä suoriutuu 9,4 sekunnissa ja huippunopeus on 185 km/h. Takavetoisen mallin WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi kirjataan jopa 541 kilometriä.

Nelivetoisessa versiossa on kaksi 141 kW (192 hv) tehoista sähkömoottoria, jotka tarjoavat Base-mallissa vääntöä eteen 250 Nm ja taakse 350 Nm, kun taas GT-Linessa molemmat moottorit tarjoavat 350 Nm. Nelivetoinen Base-malli kiihtyy 100 km/h nopeuteen 6,0 sekunnissa, kun GT-Line saavuttaa saman nopeuden 5,3 sekunnissa. Molempien mallien huippunopeus on 200 km/h ja WLTP-syklin mukainen sähköinen toimintamatka on jopa 497 kilometriä. Ja se kuuluisa vetomassa on nelivetoisen kohdalla 2 500 kg.

Kia EV Route Planner helpottaa matkan suunnittelua

Kuljettajan elämää helpottaakseen EV9:n navigointijärjestelmä on varustettu älykkäällä reittisuunnittelulla. Kun auton toimintamatka ei näytä riittävän navigointijärjestelmään asetettuun määränpäähän, Kia EV Route Planner -ominaisuus suosittelee automaattisesti latauspaikkaa reitin varrelta. Tämä vähentää pelkoa toimintamatkan riittävyydestä sekä latauksen kestosta, sillä järjestelmä näyttää, milloin, missä ja kuinka pitkään autoa pitää ladata.

Tavaratilaa on tarjolla viisipaikkaisena 828 litraa.

Kylmissä olosuhteissa liikuttaessa tämä toiminnallisuus keskustelee luonnollisesti akuston esilämmityksen kanssa. Auto lämmittää ja siten valmistelee akuston automaattisesti nopeaa latausta varten lähestyttäessä navigoinnin kautta kohteeksi asetettua latausasemaa. Tämän ansiosta saa suurteholatauksesta on mahdollista saada paras hyöty irti myös kylmissä olosuhteissa. Parhaimmillaan Kia EV9 latautuu 240 kW:n teholla.

Turvallisuus ja mielenrauha vakiona

Kia EV9 on varustettu lukuisilla aktiivisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä tarjotakseen parasta mahdollista mukavuutta ja turvallisuutta tien päällä. Tarjolle tuleva uusi Highway Driving Pilot -järjestelmä huolehtii etäisyydestä edellä ajavaan ja pitää auton keskellä kaistaa. Jos järjestelmä havaitsee välittömän riskin, se voi myös suorittaa hätäjarrutuksen törmäyksen välttämiseksi. Tarvittaessa järjestelmä myös pyytää kuljettajan ottamaan ohjat takaisin. Jos kuljettaja ei syystä tai toisesta reagoi ja ota autoa hallintaan, auto pysäyttää itsensä automaattisesti. Avustavien toimintojen lisäksi EV9 tulee tarjoamaan ensimmäisenä Kiana mahdollisuuden 3. tason autonomiseen ajamiseen, jolloin kuljettajan ei tarvitse huolehtia auton ohjaamisesta. Tämä toiminnallisuus tulee ensimmäiseksi tarjolle Saksassa.

Multimediajärjestelmä esittelee täysin uuden käyttöliittymän.

Kia EV9 on vakiona varustettu uuden sukupolven Highway Driving Assist -moottoritieajoavustimella, jonka yhteydessä toimii myös kaistanvaihtoavustin. HDA 2 on varustettu uudella kädet ratin kehällä tunnistavalla järjestelmällä, jolloin kuljettajan ei tarvitse tehdä varsinaisia ohjausliikkeitä viestiäkseen autolle olevansa paikalla. Näiden lisäksi EV9 on varustettu muun muassa uuden sukupolven kaistallapitoavustimella (LFA 2.0), katvealueen kamera- ja valvontajärjestelmällä (BVM ja BCA) sekä uuden sukupolven monipuolisesti eri tienkäyttäjät tunnistavalla hätäjarrutusjärjestelmällä (FCA 2.0).

Kia EV9 on merkin malliston uusi lippulaiva. Se edustaa kehityksen kärkeä monella osa-alueella ja tarjoaa monipuoliseen käyttöön muuntautuvat tilat. EV9:n suunnittelussa on panostettu entistä enemmän myös kestävään kehitykseen ja tämä näkyy esimerkiksi autossa käytettävissä materiaaleissa. Uusi Kia EV9 haluaa inspiroida kaikkia liikkumaan vastuullisemmin ja kyseessä on merkittävä askel Kian matkalla kohti vastuullista liikkuvuusratkaisujen tarjoajaa.