Delta Auto Tampereen automyyjänä työskentelevä Eero Veikkola myi viime vuonna noin 350 uutta Kia-autoa. Vuosi oli Veikkolalle kaikkien aikojen paras. Samalla hän oli eniten uusia Kia-autoja myynyt automyyjä koko Kia-verkostossa. Veikkola myi viime vuonna yhteensä 450 autoa vaihtoautot mukaan lukien.
”Tässä työssä menestyksen salaisuus on asiakkaan kuunteleminen. Myyjän on oltava läsnä asiakaan kanssa. Myynnissä ei ole yksinkertaista kaavaa, mutta jokaisen asiakkaan on tunnettava itsensä tärkeäksi”, Veikkola sanoo.
”Palvelun oltava tasalaatuista”
Veikkola painottaa, että asiakas on kohdattava aina ihmisenä taustasta tai asemasta riippumatta.
”Palvelun on oltava tasalaatuista jokaisen asiakkaan kanssa yhteiskuntaluokasta riippumatta. Asiakas on tyytyväinen hyvään peruspalveluun – ylisuorittamista ei tarvita. Mikään ei saa kaupantekotilanteessa kuitenkaan ärsyttää”, Veikkola painottaa.
Kaupanteko nopeutunut
Veikkola, 41, on työskennellyt Kian parissa seitsemän vuoden ajan. Kaupantekoprosessi on vuosien aikana nopeutunut ja koronakevät on vauhdittanut entisestään kehitystä.
”Asiakkaat pitävät siitä, että heihin ollaan heti yhteydessä. Autoalalla soittoajat tarjousten perään tuppaavat olemaan liian pitkiä. Tarjous on kuitenkin asiakkaalle kaikkein tärkein. Monesti asiakas näkee autonsa vasta luovutuksen yhteydessä ilman, että asiakas ja myyjä edes tapaavat.”
Myyjä taka-alalla
Veikkolan mukaan myyjän on oltava myyntiprosessissa enemmän taka-alalla.
”Asiakas tulee ostamaan autoa, ei henkilökohtaista myyntipalvelua. Ei myyjällä ole henkilönä niin merkitystä, kunhan hän on ammattilainen. Ostokipinä lähtee asiakkaalta. Tärkeintä on, että koko ketju toimii asiakkaan vaihtoauton hinnoittelusta lähtien yhtenäisesti.”
Veikkola tekee 12-tuntisia työpäiviä. Hän on parhaimpana päivänään myynyt kuusi uutta Kia-autoa.
”Myin tuolloin yhtenä sunnuntaina kaksi autoa kahteen perheeseen. Kun tuohon pöydän toiselle puolelle istuu rauhallinen asiakas, kaupanteko on helppoa ja mukavaa”, sanoo Veikkola.