Kuka olet ja mitä teet Kialla?
”Olen Panu Väinämö tai Vainamo, joksi se on enimmäkseen maailmalla vääntynyt. Olen juuriltani savolainen, mikä on ehkä auttanut sopeutumaan eri maiden kulttuureihin, kieliin ja tapoihin viimeisten 27 vuoden aikana, jotka olen viettänyt Suomen ulkopuolella.
Vastaan Kian viestinnästä ja brändin kokemusmaailmasta Euroopassa.”

Miten päädyit aikoinaan Kialle töihin?
”Olin vuonna 2006 jo vakaissa aikeissa lähteä pois autoalalta, mutta sain silloin niin kiinnostavan tarjouksen Kialta, ettei siitä voinut kieltäytyä. En puhu rahasta, vaan siitä uskomattomasta määrätietoisuudesta ja sitoutumisesta, jota aistin korporaation johdosta. Oli siis aivan pakko mennä taloon katsomaan, oliko asia todellakin niin – ja olihan se!”

Sinulla oli aikoinaan iso rooli siinä, kun Kia lanseerasi 7 vuoden takuun.
Miten Kian 7 vuoden takuu syntyi?
”Olimme valmistautumassa lanseeraamaan ensimmäistä Kia cee’d -mallia heti Kialle tultuani. Auto oli ensimmäinen Kian malli, joka oli suunniteltu Euroopassa ja muotoiltu eurooppalaisia varten. Sitä yhdyttiin myös valmistamaan Euroopassa. Sain idean mullistavasta takuusta ja saamieni kustannusarvioiden perusteella seitsemän vuoden takuu olisi huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin vuosikausien mainoskampanjat hyvästä laadusta. Kun sain vielä ylimmän johdon vakuuttuneeksi asiasta, olimme valmiit lanseeraamaan seitsemän vuoden takuun Pariisin autonäyttelyssä 2006. Loppu onkin historiaa.”

Mikä on takuun merkitys Kialle?
”Takuun merkitys on muuttunut ajan myötä. Aluksi se oli valtava ihmetyksen aihe, joka sai ihmiset jälleenmyyjien luokse kummastelemaan autoa, jolla oli seitsemän vuoden takuu. Tänä päivänä kaikilla Kian malleilla on seitsemän vuoden takuu ja sitä pidetään jo itsestään selvänä Kian ja asiakkaiden välisessä suhteessa. Pitkä takuu tukee kestävää asiakassuhdetta.”
”Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää takuun merkitys Kian ostajalle. Pitkä takuu takaa ensinnäkin pitkän mielenrauhan. Moni ei tule kuitenkaan ajatelleeksi takuun ehkäpä suurinta vahvuutta: jos omistat Kian kolme vuotta ja haluat sitten vaihtaa sen uuteen, autollasi on edelleen pidempi takuu kuin lähes kaikilla markkinoilla olevilla uusilla autoilla.”

Kian on ottanut jättimäisiä harppauksia eteenpäin merkkinä viime vuosina.
Mihin Kian menestys perustuu?
”Kian menestyksen takana on monta peruspilaria. Ensinnäkin alan muotoilugurun Peter Schreyerin käden jälki näkyy harmonisena ja silmää lepyttävänä muotoiluna, mikä ei provosoi eikä hyökkää päälle. Kia on panostanut aivan uskomattoman paljon laadun kehittämiseen viimeisen kymmenen vuoden aikana. Parhaimpana osoituksena siitä ovat Kian saamat ykkössijoitukset arvostetussa J.D. Power -laatututkimuksessa.”
”Auto on Suomessa aina suuri investointi. Huolimatta jatkuvista harppauksista laadun nostamiseksi, Kia ei poikkea perusfilosofiastaan, joka takaa paljon vastinetta asiakkaan rahoille. Riippumatta minkä kokoluokan auto asiakasta kiinnostaa, Kian mukana saa aina huomattavasti enemmän hyödyllisiä varusteita ilman lisähintaa. Valveutunut asiakas huomaa tämän asian hyvin pikaisilla hintavertailuilla ja se on myös yksi Kian menestyksen kulmakivistä.”

Kia on esitellyt vuonna 2017 peräti neljä uutta mallia, joista kaksi – Stonic ja Stinger – ovat täysin uusia. Näistä ylellinen Stinger on Kian uusi lippulaivamalli. Mikä on Stingerin merkitys Kialle?
”Stingerin merkitystä ei voi korostaa liikaa! Stinger tulee vahvistamaan Kian brändiä enemmän kuin kaikki muut mallit tähän mennessä yhteensä.”

Kia on esittelyt tänä vuonna myös ladattavia hybridiversioita suosituista Niro- ja Optima-malleista. Kian mallisto onkin yksi markkinoiden laajimmista. Mikä on oma Kia-suosikkisi?
Olen itse vakaa töpseli-hybridien kannattaja, mutta koska asun aika korkealla Frankfurtin pohjoispuolella, talvi tuo usein sinnekin lunta niin paljon, että valitsen talveksi mieluiten nelivedon. Juuri nyt ajan Sportagella, joka on näppärä kaupungissa, mutta myös vakaa pitkään matka-ajoon.

Jatkuuko Kian mallitykitys myös vuonna 2018?
Kyllä jatkuu. Kaikkein merkittävin uutuus vuonna 2018 tulee olemaan täyden uudistuksen kokeva cee’d-mallisto vuoden toisella puoliskolla. Sen mallin lanseeraus tulee sisältämään paljon asiakkaita ilahduttavia yllätyksiä!