Mistä on hyvä huoltopiste tehty? Kävimme vierailulla Kia-verkoston Vuoden Merkkihuollossa

Turun Auto-Centerin Raision toimipiste valittiin Vuoden Merkkihuolloksi 2022 Suomen Kia-verkoston yli 40 toimipisteen joukosta. Valinnassa kiinnitetään huomiota etenkin asiakastyytyväisyyteen.

Kialla on Suomessa yli 40 toimipisteen kattava myynti- ja huoltoverkosto. Toimipisteestä riippumatta tähdätään aina parhaaseen mahdolliseen asiakaskokemukseen. Tämän saavuttamiseksi Kian maahantuojana toimiva astara Finland järjestää aktiivisesti koulutuksia kaikille verkoston henkilöille automyyjistä päälliköihin ja huoltoneuvojista mekaanikoihin. Koulutuksissa pureudutaan kunkin toimenkuvan kannalta olennaisiin asioihin, joilla kaikilla on luonnollisesti vaikutusta hyvän asiakaskokemuksen varmistamiseksi.

Palvelun laatua seurataan asiakaskyselyillä sekä palvelututkimuksilla. Asiakastyytyväisyyden lisäksi toimipisteiden osalta tarkastellaan esimerkiksi henkilökunnan osallistumista koulutuksiin. Vuoden aikana näissä parhaiten suoriutuneet toimipisteet luonnollisesti palkitaan.

Kia-verkoston Vuoden Merkkihuolloksi 2022 valittiin Turun Auto-Centerin Raision toimipiste, joka palvelee Kia-asiakkaita valtuutetun merkkihuollon lisäksi myös myynnin parissa. Lähdimme käymään toimipisteessä vierailulla kysymässä, mikä on salaisuus hyvän asiakastyytyväisyyden takana.

Avainasemassa yhteishenki

Avarassa hallissa on tyylikkäästi vastassa Kian mallisto ja huollon vastaanotto sijaitsee uusien autojen välittömässä läheisyydessä. Meitä on vastassa kymmenen vuotta talossa työskennellyt ja viisi vuotta Kian huoltopäällikkönä toiminut Pasi Lahtinen. Hän on siis varmasti oikea henkilö vastaamaan kysymykseen, miksi juuri Turun Auto-Center valittiin Kia-verkoston vuoden merkkihuolloksi.

– Täällä puhalletaan yhteen hiileen ja pidetään asiakastyytyväisyyttä yllä vaikka sitten hieman kulujen kustannuksella, Lahtinen kertoo vilpittömän hymyn siivittämänä.

Huollon esihenkilönä toimiva Lahtinen on nähnyt vuosien mittaan myös alan muuttumisen. Sähköistyminen on tuonut korjaamoille uudenlaisia haasteita, mutta samalla myös asiakkaiden saatavilla olevan tiedon määrä on lisääntynyt. Henkilökunnan tuleekin tuntea merkki hyvin, jotta asiakas tuntee saavansa hyvää palvelua. Tämän varmistamiseksi Lahtinen kannustaa omaa tiimiään osallistumaan aktiivisesti koulutuksiin.

Asiakastyytyväisyyden kannalta yksi kriittisimmistä henkilöistä on asiakkaan tiskillä vastaanottava huoltoneuvoja. Yksi Turun Auto-Centerin huoltoneuvojista on noin kolme vuotta Kian parissa työskennellyt Ella Nordell. Omassa toimenkuvassaan Nordell peräänkuuluttaa järjestelmällisyyttä sekä yhteistyön tärkeyttä.

– Hyvässä tiimissä jokaisella henkilöllä on omat vahvuudet. Silloin löytyy aina joku innokas ja osaava ottamaan uudet haasteet vastaat, Nordell tiivistää toimivan tiimin reseptin.

Parhaatkin huoltoneuvojat tarvitsevat tiimiinsä ammattitaitoiset ja motivoituneet mekaanikot. Kian koulutusputkea viime vuosina suorittanut Andreas Andersson on Kian kielellä Master-mekaanikko ja tuntee korealaismerkin tuotteet kattavasti. Koulutukset hän on kokenut motivoivina kuten myös malliston monipuolisuuden.

– Kian kanssa on mukava työskennellä, koska koko ajan tulee jotain uutta ja kanta kasvaa, Andersson summaa.

Andersson on kerännyt menestystä aikaisemmin jo henkilökohtaisella tasolla. Hän nimittäin voitti mekaanikkojen EV Skills Cup 2021 -kilpailun, jossa mekaanikot kilpailevat sähköautoihin liittyvien haastetehtävien parissa.

Jokaisen henkilön kanssa keskustellessa esille nousee hyvä yhteishenki tekemisessä. Se on asia, joka rakentuu työpaikalla henkilökunnan kesken, eikä sitä voi suoranaisesti kouluttaa. Samalla se lienee yksi kriittisimmistä elementeistä hyvän asiakastyytyväisyyden saavuttamisessa.

Palkintona metsään

Ja kuten mainittu hyvistä suorituksista palkitaan. Toimipisteen henkilökunta sai itse päättää yhteisen aktiviteetin, jonka seurauksena väki suuntasi kaksipyöräisillä metsään. Päivän endurosafarin jälkeen metsästä saapui uupunut, mutta onnellisen näköinen joukko, joka varmasti muistelee palkintopäivää vähintäänkin seuraavaan voittoon saakka.

Onnittelut vielä kerran Turun Auto-Centerille Kia-verkoston Vuoden Merkkihuolto 2022 -tittelistä.