Pidä huolta autosi akusta – se pitää huolta mukavuudesta ja turvallisuudesta

Auton sähköjärjestelmän kriittisenä osana toimiva lyijyakku on kulkenut pitkän tien auton historiallisen vaihtovirtageneraattori esittelyn jälkeen 1960-luvun alussa.

Sähköiset järjestelmät ovat olleet pitkään kriittinen osa henkilöauton toimintaa. Vuosikymmeniä sitten vaihtovirtageneraattori sekä 12-voltin sähköjärjestelmän akku olivat vielä rajoittavia tekijöitä sähkölaitteiden käytölle. Autonvalmistajille kävi nopeasti selväksi, että sähkön tarve tulee kasvamaan ja tähän osa-alueeseen alettiin panostamaan.

Sähkölaitteiden määrä onkin kasvanut hurjaksi ja monia toiminnallisuuksia pidetään suorastaan itsestäänselvyytenä. 12 voltin sähköjärjestelmällä toimivat esimerkiksi auton äänentoisto, ikkunannostimet, sähköisten penkkien säädöt lämmityksen ja tuuletuksen kera, auton avaimeton lukitus, sähkötoiminen takaluukku sekä lukuisat auton turvallisuudesta huolehtivat järjestelmät. Ja kaikki nämä sillä perinteisellä 12 voltin sähköjärjestelmällä, joka saa energiansa perinteiseltä lyijyakulta. 12 voltin järjestelmä löytyy niin polttomoottori-, hybridi- kuin sähköautoistakin.

Kia EV6 -sähköautossa 12 voltin akku sijaitsee keulapellin alla.

Sähköä käyttävien mukavuus- ja turvallisuusvarusteiden määrän lisäksi ison haasteen ja rasituksen akulle on tuonut etenkin 2010-luvulla yleistynyt polttomoottoriautojen start-stop-järjestelmä. Auton polttomoottorin sammuttaminen ja käynnistäminen jokaisen pysähdyksen yhteydessä vähentää paikallispäästöjä, mutta se nostaa myös akun rasituksen täysin uudelle tasolle. Tämän takia perinteinen käynnistysakku ei kestäisi pitkään järjestelmän myötä tihentyvää kuormitusta.

Etenkin sähköautoissa yleistyneet autojen etäkäyttömahdollisuudet kuormittavat 12 voltin akkua. Jokainen yhteydenotto kuluttaa virtaa ja joidenkin kolmansien osapuolten sovellusten on havaittu ottavan yhteyttä autoon todella tiheällä syklillä. Pahimmassa tapauksessa tämä on johtanut 12 voltin akun tyhjenemiseen ja pitemmällä aikavälillä vaurioitumiseen. Tästä syystä Kia suosittelee vain valmistajan sovellusten käyttämistä, eikä auton takuu korvaa kolmannen osapuolen sovelluksen käytöstä johtuvaa 12 voltin akun mahdollista tyhjenemistä tai vaurioitumista.

Exide on maailman johtavana akkuvalmistajana ollut kehittämässä autonvalmistajien kanssa yhteistyössä kasvanutta rasitusta kestäviä akkuratkaisuja. Exiden valikoimasta löytyvät niin sanotut suljetut AGM- ja EFB-akut tarjoavat huomattavasti perinteisiä avoimia lyijyakkuja paremman varauksen luovutus- ja vastaanottokyvyn.

Vältä ongelmat ennakoinnilla

Tilastollisesti lähes puolet matkan katkeamiseen johtuvista vioista liittyvät auton sähköjärjestelmiin ja yleisimmin käynnistysakkuun ja sen heikkoon varaustilaan. Usein syynä on jatkuva lyhyiden matkojen ajaminen, joiden aikana akku ei kerkeä latautua riittävästi suhteessa käynnistykseen käytettyyn energiaan. Myös pitkät seisontajaksot heikentävät akun varaustilaa luonnollisen itsepurkautumisen vuoksi.

Kia Ceed -malleissa akku on sijoitettu tavaratilaan.

Etenkin näin talven kynnyksellä on viimeistään hyvä hetki tarkistaa oman auton akun kuntoa, sillä kylmät aamut laittavat käynnistysakun koetukselle. Kesäisiin lämpötiloihin verrattuna -18°C lämpötilassa akun virranantokyky tippuu noin puoleen akun sisäisten vastusten ja kemiallisen prosessin hidastumisen vuoksi. Samalla myös polttomoottorin vastukset ovat suuremmat esimerkiksi jähmeämmän öljyn vuoksi käynnistämiseen tarvitaan enemmän energiaa.

Ikävien yllätysten välttämiseksi käynnistysakun kunto on hyvä tarkistaa säännöllisesti. Tämäkin toimenpide kuuluu Kian huolto-ohjelmaan. Valtuutetusta merkkihuollosta saa siis aina ajankohtaista tietoa akun kunnosta ja tarvittaessa heikentynyt akku voidaan vaihtaa ensiasennusakkua paremmin Suomen olosuhteisiin vastaavaan Exiden uuteen akkuun.

Etenkin vähäisellä käytöllä olevan akun käyttöikää voi pidentää ulkoisella lataamisella.

Useimmat akkuvauriot johtuvat puutteellisesta lataamisesta. Mikäli auton käyttö on vähäistä, tai sillä ajetaan pääasiassa hyvin lyhyitä matkoja, on akun kunnon kannalta suositeltavaa käyttää ulkoista latauslaitetta. Näin voi välttää helposti ikävät yllätykset sekä pidentää akun käyttöikää.

Perinteinen lyijyakku on siis edelleen kriittinen osa henkilöauton toiminnallisuuksia käyttövoimasta riippumatta. Akun kuntoa onkin syytä tarkkailla, tarvittaessa ylläpitää ulkoisella akkulaturilla ja käyttöiän saavuttaessa päätepisteensä se on syytä vaihtaa muiden kuluvien komponenttien tavoin.

Mallikohtaiset Exide-akut ovat nyt syystarjouksessa ja myös muut ajankohtaiset Kia-merkkihuollon tarjoukset löydät aina osoitteesta: https://www.kia.com/fi/palvelut/huoltotarjoukset/