Ajomatka Etelä-Suomesta Lappiin on noussut suorastaan pakolliseksi sähköauton testiksi. Päätimme kokeilla, miten Kian uusi lippulaivamalli EV9 selviytyy tästä haasteesta.
Kia on yksi sähköautomarkkinoiden edelläkävijöistä ja tuotevalikoimasta on löytynyt sähkövaihtoehto vuodesta 2014 lähtien. Vuosikymmenen aikana valmistaja on kartuttanut käytännön kokemusta sähköautojen valmistuksesta, ja vuonna 2022 Kia aloitti uuden aikakauden ottaessaan käyttöön pelkästään sähköautoja varten kehitetyn ja edistyksellistä 800 voltin sähkötekniikkaa hyödyntävän E-GMP-perusrakenteen (Electric Global Modular Platform). Akuston korkeamman jännitteen myötä latausvirrat voidaaan pitää alhaisempina, mikä vähentää sähkökomponenttien lämpökuormaa ja parantaa lataamisen hyötysuhdetta. Ensimmäinen 800 voltin teknologiaa hyödyntänyt malli oli EV6 ja nyt mallistoon on tullut mukaan EV9.
EV9 on Kian suurin Euroopassa myytävä automalli ja samalla suurin valmistajan koskaan tekemä sähköauto. Euroopan markkinoilla EV9 on aina varustettu 99,8 kWh:n akustolla ja nelivetoisen mallin WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 512 kilometriä. 800 voltin teknologian ansiosta auton pikalatausteho on parhaimmillaan 210 kW, ja lataus välillä 10–80 % onnistuu jopa vain 24 minuutissa.
Tosielämän testi
Sähköautoihin Sähköautojen jo suorastaan perinteiseksi muodostunut käyttäjätesti on ajaa autolla Etelä-Suomesta Lappiin. Halusimme itse kokeilla EV9:n kyvykkyyttä pitkällä matkalla, joten päätimme toteuttaa tällaisen tuhannen kilometrin kokeen.
Matka alkoi pääkaupunkiseudulta kello 6.06 lumimyrskyssä ja kuuden asteen pakkasessa, eli luvassa eivät olleet helpoimmat olosuhteet. Kohteena oli Kittilä ja Levin laskettelukeskus, joten reitti suuntautu Nelostietä pohjoiseen. Heikoissa keliolosuhteissa EV9:stä kuoriutui mainio matkakumppani, joka etenee vakaasti ja ennakoitavasti myös auraamattomalla moottoritiellä.
Hartolan kohdilla kuskin aamukahvit alkoivat ilmoittaa itsestään ja oli ensimmäisen pikaisen pysähdyksen aika. Samalla oli tarkoitus kokeilla mielenkiinnosta Jari-Pekan pihaan asennettuja Nesteen uusia latureita, mutta tietoverkko-ongelman vuoksi laturit eivät olleet toiminnassa. Sähköautoilun perusteisiin kuitenkin kuuluu, että autoa kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan ladata, joten kytkin auton 50 kW:n laturiin muutamaksi minuutiksi ja matkan jatkuessa akun varaustila oli 40 %.
Ensimmäinen varsinainen latauspysähdys oli suunniteltu Jyväskylään ja siellä kohteeksi valikoitui uusi Ionity-asema. 800 voltin teknologiaa hyödyntävillä autoilla on hyvä huomioida, että myös latausasemalle on merkitystä parhaimman lataustehon saavuttamiseksi. Lue lisää latausmerkinnöistä. Lataus käynnistettiin siellä kello 9.83 varauksen ollessa 11 % ja lämpötilan osoittaessa samanlaista miinusmerkkistä lukua. Pakkanen ei kuitenkaan haittaa, kun laturi on navigoinnin kohteena ja auto hoitaa akuston lämmityksen latausta varten. 26 minuuttia aloituksen jälkeen energiaa on virrannut akkuun 74,5 kWh:ia ja varaus on noussut 80 %:iin. Keskitehoksi latauksella muodostui erittäin kunnioitettavat 175 kW.
Lataustehoja riittää
Pikalatausverkosto Suomen pääteiden varsilla on kehittynyt muutamassa vuodessa huimaa tahtia. Tämän ansiosta sähköautoilijalla on mahdollisuus valita useista latauspaikoista ja matkanteosta on tullut huomattavasti vaivattomampaa. Esimerkiksi Ionity-suurteholatausverkosto kattaa nykyään 4- ja 5-tiet, ja ne tarjoavat laajat latauskentät ilman kuormanjakoa. Tämän ansiosta näiltä asemilta on mahdollista saada käytännössä aina niin paljon lataustehoa kuin auto on kykenevä vastaanottamaan.
Tästä syystä päätän tukeutua myös loppumatkan ajan tuoreen Ionity-verkoston latureihin. Jyväskylän jälkeen seuraava pysähdys tapahtuu Pyhäsalmessa Vaskikellossa. Siellä pysähdyksellä kertyy pituutta 19 minuuttia ja latauksen keskitehoksi muodostuu 179 kW. Näillä tehoilla autoa ei tarvitse kauaa odotella ja minuuttihinnoitelluilla asemilla lataaminen on varsin edullista. Tällä hetkellä Kia Charge -palvelulla ja Ionity Power -lisäsopimuksella hinta on 64 c/min, joten esimerkiksi 19 minuutin pysähdykselle kertyy hintaa 12 euroa ja sen aikana saadulla energialla ajaa EV9:n tapauksessa noin 200 kilometriä. Ja täytyy muistaa, että suurteholatauksessa maksetaan nopeudesta sekä palvelusta, ja se on lähtökohtaisesti kallein tapa ladata sähköautoa.
Oulussa on vuorossa pikainen puolen tunnin lounastauko. Akku on hieman liian täynnä optimaaliseen lataukseen ja varaustaso kerkeää nousta lähes 90 %:iin. Tämä ei tietenkään ole aikaveloituksella ladattaessa järkevää, mutta aina ei voi mennä pelkästään auton ehdoilla.
Seuraavaksi on vuorossa viimeinen lataus Rovaniemellä. Lapin maakuntakeskusta lähestyttäessä pakkaslukemat ovat kireimmillään alle -30 asteen lämpötiloissa. Akun esilämmitys hoitaa kuitenkin tehtävänsä näissäkin olosuhteissa ja tällä latauksella kirjataan reissun kovimmaksi lataustehoksi 216 kW:ia.
Leville saavuttaessa kello näyttää 19.46 ja akkuun jäi energiaa vajaan 100 kilometrin ajoon. Sähköautolla siis pääsee nykypäivänä erittäin vaivattomasti myös etelästä Lappiin. Ensimmäistä kertaa tällaiselle matkalle lähdettäessä kuitenkin kannattaa perehtyä ennakkoon reitin varrelta löytyviin latausmahdollisuuksiin ja tehdä ainakin alustavaa suunnitelmaa latauksista.
Lataukset välillä Helsinki-Kittilä
Hartola – 8 min, 7,43 kWh
Jyväskylä – 25 min, 74,52 kWh
Pyhäsalmi – 18 min, 53,70 kWh
Oulu – 29 min, 65,32 kWh
Rovaniemi – 28 min, 76,86 kWh