Sunnuntai 9. helmikuuta 2020, kello 7 aamulla, kauppakeskus Kaaren pysäköintihalli Helsingissä. Irrotan latausjohdon, käynnistän auton ja lähden ajamaan kohti pohjoista 95 % ladatulla akulla, jonka auto ilmoittaa riittävän lähes 400 kilometrin ajoon. Allani minulla on täyssähköauto Kia e-Niro 64 kWh akulla. Suuntana on Luosto, joka sijaitsee puolentoista tunnin ajomatkan päässä Rovaniemeltä koilliseen.
Hieman alle kolme tuntia ja 270 kilometriä myöhemmin saavun Jyväskylään Tourulan pikalaturille akun näyttäessä 25 % varaustasoa. Akku riittäisi hyvin vielä seuraavalle pikalatauspaikalle Äänekoskella, mutta kuski tarvitsee jo kipeästi kahvia ja välipalaa. Pieni tauko läheisellä huoltoasemalla piristää kummasti ja auton akku latautuu siinä sivussa. Jatkan matkaa akun näyttäessä 74 % lukemaa.
Kaksi ja puoli tuntia sekä 216 kilometriä myöhemmin kaarran Kärsämäen Juustoportin pihalle, akun ollessa 22 % varaustasolla. Jälleen akku riittäisi hyvin myös seuraavalle Siikalatvan pikalaturille, mutta kello on yli yhden ja on sopiva aika lounaalle. Kytken auton lataukseen ja siirryn sisätiloihin ruokailemaan. Samalla hoidan muutaman sähköpostin alta pois. Matka jatkuu akun näyttäessä 75 % lukemaa, joka tarkoittaa noin 300 kilometrin ajokantamaa.
Kaksi tuntia ja 20 minuuttia ajamista edisti matkaa 195 kilometrin verran ja saavun Kuivaniemen Nelosparkin pikalaturille. Akku riittäisi jopa kolmelle seuraavalle pikalaturille, mutta Nelosparkin palvelut vievät voiton. Kytken auton lataukseen 33 % varaustasolla ja tuttuun tapaan siirryn työläppärin kanssa sisätiloihin tauolle. Päätän ladata sen verran, että pääsen ilman lisäpysähdyksiä perille, joten matka jatkuu akun 82 % varaustasolla ja auton luvatessa 330 kilometrin kantamaa.
Kolme tuntia ja 255 kilometriä myöhemmin saavun lumiselle Luostolle hirsimökin pihaan. Suurin harmitus mielessäni on akku: Se näyttää 20 % varaustasoa, mikä tarkoittaa, että latasin aivan liikaa Nelosparkilla. Siitä huolimatta kello on varttituntia vaille yhdeksän illalla ja reissu on nyt tehty.
Yhteismatka yli 2100 kilometriä
Olin sopinut etukäteen majoituksen järjestäjän kanssa auton latausmahdollisuudesta ja kytken auton latautumaan sekä liityn muiden vieraiden joukkoon iltapalalle. Vaikka paikalla on sähköalan moniosaajia, tuli monelle yllätyksenä, että tavallisella täyssähköautolla reissu onnistuisi näin mutkattomasti. Reissun tavoite tulikin suurelta osin jo tässä täytettyä.
940 kilometrin matka taittui lopulta selvästi alle 14 tunnissa ja mikä parasta, tällä Suomea halkovalla väylällä latausmahdollisuuksia on jo niin kattavasti, että pysähdyspaikoissa on mukavasti valinnanvaraa. Samalla tämä tarkoittaa myös sitä, että sähköautoilun yleistyessä, yhden laturin ollessa varattuna voit aina ajaa seuraavalle tai sitä seuraavalle laturille.
On toki päivänselvää, että mikäli taukojen pituudet minimoidaan, ei täyssähköauto pärjää polttomoottorille matkanopeudessa. Mutta väitän, että se ei kovin paljon tunnu valtaosan elämässä, jos kerran vuodessa tehtävän matkan aikana ottaa hieman rennommin ja antaa itselleen sekä matkakumppaneilleen aikaa jaloitella auton latautuessa. Kaiken lisäksi Kia e-Niro tukee myös suuritehoisempaa latausta kuin mitä matkalla oli tarjolla, joten lähitulevaisuudessa yhä kiireisemmänkin ihmisen tauot riittävät akun täyttämiseen.
Entä sitten paluumatka? Lähdin mökiltä keskiviikkona täyteen ladatulla akulla ja kävin Oulussa päivällisellä tutun kanssa. Auto luonnollisesti latautui tämän ajan, ja päivällisen jälkeen jatkoin matkaa Kajaaniin. Torstaiaamulla minulla oli työpalaveri, josta jatkoin ennen puoltapäivää palaverin aikana täyteen latautuneella akulla kohti Outokumpua, missä minulla oli toinen työpalaveri kello 14. Tämän palaverin jälkeen suuntasin auton keulan kohti Helsinkiä. Päivän ainut pikalataus tehtiin Joroisten Jari-Pekan huoltoasemalla, missä akkua oli jäljellä 6 %, sen seurauksena, että autolla oli ajettu torstain aikana jo 350 kilometriä. Joroisilta vain 300 kilometrin ajomatka kotia kohti ja olin takaisin lähtöpisteessä. Huomionarvoista on, että torstain aikana ajoin 650 kilometriä vain yhden pikalatauksen voimin.
Koko reissun aikana ajoin matka-ajoa yhteensä 2120 kilometriä ja tarvitsin pikalatausta viisi kertaa. Auto kertoi sähkönkulutukseksi 17,4 kilowattituntia sadalla kilometrillä, mitä voi pitää hyvinkin kohtuullisena, ottaen huomioon pääosin märän tienpinnan ja pitkät pätkät satasen nopeusrajoituksella. Täyssähköinen Kia e-Niro on erinomainen matka-auto, jonka tärkeimpiä valtteja ovat suurehko akku, hyvin maltillinen kulutus, kattavat ajoavustimet ja erittäin energiatehokas lämmityslaite. Viimeksi mainitun tärkeyttä ei voi liikaa korostaa suomalaisissa olosuhteissa. Täyssähköautot ovat vakiinnuttaneet paikkansa yhä useamman tarpeisiin sopivana ja ilmastoystävällisenä ratkaisuna liikkumiseen.
Tuukka Heikkilä
Kirjoittaja on Energiateollisuus ry:n asiantuntija.
Tilaa MyKia-uutiskirje tästä ja voita ladattava Ceed Sportswagon käyttöösi!