Talvitestin taikaa

Tekniikan Maailman talvitestillä on pitkät perinteet. Ensimmäinen ”nykyaikainen” talvitesti järjestettiin vuonna 1980. Sitä ennen lehti teki kuitenkin lämmityslaitevertailuja jo 60-luvulla.

Tämän vuoden talvitesti tulee myös jäämään historiankirjoihin. Testissä ovat nimittäin ensimmäisen kerran mukana myös sähköautot. Kialta mukana oli e-Niro-täyssähköauto, joka saapuu Suomeen keväällä.

”Yleisesti ottaen sähköautot suoriutuivat kahden viikon Lapin-jaksosta hyvin. Ongelmiakin tietysti oli, mutta enemmän ne liittyivät joidenkin autojen futuristisiin ratkaisuihin, ei niinkään sähkötekniikkaan”, kertoo Tekniikan Maailman ajoneuvosisällöistä vastaava tuottaja Velimatti Honkanen.

Tänä vuonna olosuhteet Lapissa olivat talviset, kuten koko maassa. Honkasen mukaan pakkasta oli pääosin 15-17 astetta.

Kansainvälisesti arvostettu testi

Sähköautovertailuun valittiin yhteensä kuusi sähköautoa.

”Päätimme rajoittaa sähköautojen määrän kuuteen, sillä sähköautojen talvitestauksessa oli vielä paljon avoimia kysymyksiä, joista latausmahdollisuuksien epävarmuus oli ehkä suurin. Valitsimme autot niin, että ne edustaisivat mahdollisimman monipuolisesti moderneinta kaupan olevaa sähköautotekniikkaa”, Honkanen kertoo.

Vertailussa ovat mukana omana ryhmänään myös polttomoottoriautot. Testissä vakiintui vuonna 2005 malli, jossa vertailuun kutsutaan mukaan kaikki edellisen vuoden autouutuudet. Niinpä uusi, viime syksynä esitelty kolmannen sukupolven Kia Ceed on tämän vuoden vertailussa mukana.

Talvivertailu on yksi automaailman arvostetuimmista testeistä. Sen toteuttaminen on myös melkoinen haaste. Kaikki autot (21 kpl) toimitettiin tammikuussa junalla Helsingistä Rovaniemelle ja ajettiin sieltä Ivaloon. Honkasen mukaan sähköautoryhmä lähti matkaan jo muutama päivä aiemmin, koska autoille tehtiin toimintamatka- ja lämmityslaitetestit matkan varrella. Polttomoottoriautoille puolestaan tehtiin päästömittaukset VTT:llä Espoossa ennen kuin autot lähtivät Lappiin.

Lataamisessa haasteita

Honkasen mukaan sähköautojen lataaminen osoittautui Lapissa haasteelliseksi.

”Hetkittäin kyllä, sillä ennakkoselvityksen perusteella vertailun tekoalueella Ivalossa ei ollut julkisia latauspisteitä. Vasta testin kuluessa selvisi, että Ivalon lentokentän parkkialueella on latausmahdollisuus. Käyttämillämme Test Worldin ja Nokian Renkaiden suljetuilla testialueilla on kuitenkin latausmahdollisuus ja myös Sodankylässä ja Saariselällä saimme autoja ladattua muun muassa paikallisten yrittäjien suosiollisella avustuksella. Esimerkiksi jätepuristimen sähköliitäntä osoittautui hyödylliseksi. Mikään testi ei jäänyt tekemättä sähköpulan vuoksi”, Honkanen kertoo.

”TM tietää mitä tekee”

Honkasen mukaan on vielä liian aikaista arvioida, ovatko sähköautot vertailussa mukana myös ensi vuonna.

”Seuraamme markkinoita aktiivisesti ja kun sähköautojen tarjonta ja myynti lisääntyvät, TM pyrkii myös testaamaan niitä ja antamaan kuluttajille tietoa hankinnan ja käytön tueksi. Tänä vuonna olemme keränneet arvokasta tietoa sähköautojen talvitestauksesta, joten valmiudet kyllä ovat olemassa.”

Vertailua olivat seuraamassa aikaisempien vuosien tapaan myös valmistajien edustajat. Kian Euroopan viestinnästä vastaava Panu Väinämö oli vakuuttunut näkemästään.

”TM tietää mitä tekee. Äärimmäisten kylmäolosuhteiden testit uusille autoille noudattavat hyvin tieteellistä lähestymistapaa, joissa ei jätetä sijaa sormituntumalle. Kaikki testit ajetaan testattaville autoille mahdollisimman vertailukelpoisesti jopa niin, että kaikille autoille on asennettu samanlaiset talvirenkaat. Näin eliminoidaan ulkopuolisten tekijöiden vaikutukset testituloksista. Testijakson viimeiset kaksi päivää on varattu autovalmistajien vierailua varten, jotta valmistajien edustajat pääsevät näkemään millaisille koetuksille autot on laitettu ja ottamaan tuntumaa Suomen pakkassäähän parhaimmillaan”, Väinämö toteaa.

Tekniikan Maailman Talviauto vuodelle 2019 valitaan numerossa 4/2019. Numerossa 5/2019 Tekniikan Maailma kertoo, miten kuusi uutta sähköautoa pärjäsivät Suomen talvessa.

Kuvat: Markus Pentikäinen / Tekniikan maailma

Tilaa MyKia-uutiskirje tästä – voita Kia e-Niro -sähköauto käyttöösi!