Kia Motors toimitti YK:n ilmastokonferenssin edustajille (COP24) Puolan Katowiceen viestin kestävän kehityksen mukaisista liikennemuodoista. Viesti kuljetettiin Kia e-Niro -sähköautolla ajetun 3741 kilometrin ajomatkan jälkeen.
Viestiä viemään lähtenyt COP-ryhmä lähti liikkeelle Euroopan tulevasta vuoden 2020 vihreästä pääkaupungista (EGC 2020), Portugalin Lissabonista, ja halusi ajomatkallaan viestiä konferenssiedustajille sähköautojen monista eduista sekä myös niiden kohtaamista haasteista, jotka hidastavat edelleen sähköautojen maailmanlaajuista yleistymistä.
Mahdollisuuksia ja haasteita
COP-ryhmä lähti liikkeelle Lissabonista 3. joulukuuta ja saapui Katowiceen 11. joulukuuta. Yhdeksän päivän ajon aikana Kian uusi sähköauto e-Niro taittoi 3741 kilometriä, ylitti seitsemän maata ja pysähtyi 14 kaupungissa: Madrid, Vitoria-Gasteiz, San Sebastián, Bordeaux, Tours, Pariisi, Bryssel, Nijmegen, Essen, Dortmund, Berliini, Dresden, Wrocław ja Katowice. Matkan varrella järjestettiin lukuisia tilaisuuksia paikallisten poliitikkojen kanssa, joissa haluttiin osoittaa sähköisen liikkuvuuden etuja ja korostaa samalla myös sähköautojen kohtaamia haasteita.
COP-ryhmän mukana oli edustaja energia-alalla ja ilmastonmuutoshankkeiden parissa toimivasta Get2C portugalilaisorganisaatiosta, joka toimii yhteistyössä Kia Motorsin ja Lissabonin kaupunginvaltuuston kanssa. COP-ryhmän suorittama ajomatka on osa Get2C:n ”Cooler World” -aloitetta, joka keskittyy tietoisuuden lisäämiseen sähköautojen mahdollisuuksista pitkillä matkoilla sekä matkoihin liittyvien päästöjen vähennyksistä.
Kia e-Niro ajettiin Lissabonista Katowiceen Get2C:n yhteistyökumppani Luís Costan ja kahden toimittajan – Inés Alvesin ja Luis Gracianon toimesta.
Näin autoa ladattiin
COP-ryhmä mittasi e-Niron ajon aikana tuottamat hiilidioksidipäästöt, jotka syntyivät lataamiseen tarvittavasta sähköntuotannosta. Kia e-Nirolla suoritetun ajomatkan hiilidioksidipäästöiksi mitattiin 154 kg, joka on 74 prosenttia vähemmän kuin vastaavalla polttomoottorikäyttöisellä autolla olisi matkan aikana syntynyt. Kia e-Niron keskimääräinen sähkönkulutus oli matkan aikana 17 kW/100 km ja sen keskimääräinen nopeus oli 71 km/h. Yli yhdeksän päivän aikana auto vietti yhteensä 54,5 tuntia latauksessa – 15 tuntia päivällä ja 39,5 tuntia yön yli pysähtymisten aikana.
”COP-projektimme tavoitteena on lisätä kansalaisten tietoisuutta kestävästä kehityksestä ja herättää ihmisiä erityisesti ilmastonmuutokseen liittyvistä riskeistä ja haasteista. Tämä matka täyttää tämän tavoitteen sähköisen liikkuvuuden osalta, jolla on ratkaiseva merkitys hiilidioksidipäästöjen maailmanlaajuisessa vähentämisessä. Ajoautonamme toiminut Kia e-Niro oli helppo, mukava ja nautittava ajettava. Suurimmat haasteet matkan aikana liittyivätkin riittämättömään maksuverkkoon ja latauspistokkeiden standardisoinnin puuttumiseen”, Get2C:n yhteistyökumppani ja yksi ryhmän ajajista Luís Costa kertoo.
Jopa 455 km yhdellä latauksella!
Kia e-Niro on Kian täyssähköauto, joka tarjoaa jopa 455 kilometrin toimintamatkan (WLTP) yhdellä latauksella. Uusi Kia e-Niro onkin 64 kWh:n ajoakulla yksi markkinoiden pisimmällä toimintamatkalla varustetuista sähköautoista. Kia e-Niron ajoakun lataus kestää vain 42 minuuttia 80 prosentin lataustasoon 100 kW:n pikalatauspisteestä.
Uusi e-Niro ottaa paikkansa Niron tuoteperheessä nykyisten hybridi- ja plug-in hybridimallien rinnalla, joita on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 250 000 kappaletta Niron vuoden 2016 lanseerauksesta saakka. Euroopassa Niron hybridimalleja on myyty yli 82 000 kappaletta vuodesta 2016 alkaen.
Ensimmäiset Kia e-Niro sähköautot saapuvat Suomeen kevättalvella 2019.
Tilaa MyKia-uutiskirje tästä – voita Kia e-Niro -sähköauto käyttöösi!