Kia Ceed loisti Tekniikan Maailman talvitestissä

Täysin uu­den, kol­man­nen su­ku­pol­ven Kia Ceedin tes­ti­me­nes­tys jat­kuu. Ceed saa­vut­ti Tekniikan Maailman tal­vi­ver­tai­lus­sa (4/​2019) 2. si­jan yh­dessä Ford Focuk­sen kans­sa. Tal­vi­au­to 2019 -tit­te­lin voit­ti Vol­vo V60.

”Kia Ceed on pe­rin on­nis­tu­nut auto, jol­la pärjää hie­nos­ti niin kesä- kuin tal­vio­lo­suh­teis­sa. Se on ta­sa­pis­tei­siin pääty­nyttä Ford Focus­ta mu­ka­vam­pi ja rau­hal­li­sem­pi maan­tie­a­jos­sa ja häviää sil­le hal­lit­ta­vuus­ko­keis­sa­kin vain hie­man”, TM kir­joit­taa lop­pu­yh­teen­ve­dos­saan.

Kia saa­vut­ti kylmäku­lu­tuk­ses­sa täydet 10 pis­tettä. Myös tal­via­jo maan­tiellä keräsi kii­tos­ta.

”Tek­nii­kan Maa­il­man tal­vi­tes­ti osoit­taa jälleen, kuin­ka Ceed on suun­ni­tel­tu eu­roop­pa­lai­sil­le si­ten, että se toi­mii moit­teet­to­mas­ti myös kylmän tal­ven äärio­lo­sh­teis­sa”, to­te­aa tes­ti­tu­lok­ses­ta Kia Mo­tors Eu­ro­pen vies­tinnästä vas­taa­va Panu Väinämö, joka oli La­pis­sa seu­raa­mas­sa ver­tai­lua.

Car of the Year -äänestyksessä 3:s

Ceed on kerännyt arvostusta laajalla rintamalla. Tuoreimpana saavutuksena on 3:sija Car of the Year 2019 -äänestyksessä. Valinta oli erittäin tiukka, sillä voittaja Jaguar i-Pace keräsi 250 pistettä Ceedin äänisaaliin yltäessä 247 pisteeseen. Kakkoseksi äänestyksessä sijoittui Alpine A110.

”Kolmanneksi tullut Kia Ceed nousi oikeutetusti ”normiautojen” ykköseksi. Kärkikolmikon autot ovat todella erilaisia, mutta jokainen on omassa sarjassaan huipputuote, Suomea äänestyksessä edustanut Tekniikan Maailman tuottaja Velimatti Honkanen perusteli valintojaan tiedotteessa.

Myös e-Niro-sähköauto vahvoilla talvitestissä

Kia oli mu­ka­na Tekniikan maailman tal­vi­tes­tissä kah­del­la au­tol­la. Sähköau­to­jen sar­jas­sa Kia oli mu­ka­na e-Ni­rol­la, joka sijoittui lopputuloksissa kolmanneksi.

Suomeen saapuva e-Niro jäi vertailuvoiton jakaneille Hyundai Konalle ja Tesla Model S:lle vain 0,1 pistettä lopputuloksissa. Neljänneksi sijoittui juuri vuoden autoksi Euroopassa valittu Jaguar I-Pace, jonka ero e-Niroon oli jo 0,7 pistettä.

e-Niro saavutti kylmäkulutuksessa testissä täydet 10 pistettä.

Kuvat: Markus Pentikäinen / Tekniikan Maailma

Ti­laa My­Kia-uu­tis­kir­je tästä – voi­ta Kia e-Niro -sähköauto käyttöösi!