Kia Motors Europe lähtee tutkimaan Pohjois-Euroopan kehittyneimpiä sähköistettyjen autojen markkinoita. Helmikuussa käynnistyvä Electric Mission -operaatio tehdään yhteistyössä autoteollisuuden tutkimuskonsultointiyhtiö World Shopperin kanssa.
World Shopperin autoteollisuuden tutkijoiden ryhmä lähti liikkeelle Kian Euroopan pääkonttorilta Frankfurtista 13. helmikuuta Kia e-Niro -täyssähköautolla. Seuraavat kymmenen päivää Electric Mission -tiimi tekee pohjoiseurooppalaisiin kaupunkeihin vierailuja, joiden toivotaan auttavan muotoilemaan sähköisen liikkumisen tulevaisuutta. Matkan aikana e-Nirolla ajetaan yli 4 000 kilometriä Saksassa, Alankomaissa, Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa.
Kussakin maassa World Shopperin teollisuusanalyytikot tapaavat liikenteen sähköistymiseen vaikuttavia keskeisiä sidosryhmiä. He haastattelevat kaupungin- ja kunnanjohtajia, valtuutettuja sekä yritysten edustajia keräten mahdollisimman konkreettista tietoa sähköisen liikenteen suuntauksista Euroopassa. Tutkijat tapaavat myös kuluttajia, selvittävät heidän asenteitaan ladattaviin ajoneuvoihin ja nykyiseen latausinfrastruktuuriin sekä yrittävät löytää toimintatapoja, joiden avulla sähkö- ja hybridiautoista voisi tulla ”uusi normaali”.
”Täydellinen kumppani”
Electric Mission -projektin havainnot jaetaan Kian sosiaalisen median kanavilla, ja tutkimuksen raportti julkaistaan vuoden 2019 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa. Kian ja World Shopperin yhteinen julkaisu tarjoaa lukijoille hauskan ja havainnollisen tavan kurkistaa sähköisen liikenteen tulevaisuuteen. Kialle tulokset antavat tukea mahdollisimman tarkoituksenmukaisten sähköautojen ja niihin liittyvien palvelujen tarjoamiseen kaikkialla Euroopassa.
”Kun sähköautoja tukeva ekosysteemi laajenee, yhä useammat autonomistajat harkitsevat vaihtoehtoisia voimanlähteitä”, kertoo Ricardo Oliveira, World Shopperin perustaja.
”Sähköautojen laajemmalle käyttöönotolle on kuitenkin edelleen nähtävissä esteitä. Tämän operaation avulla opimme, miten tietyt maat ja alueet näitä esteitä käsittelevät ja miten yhä useampi kuljettaja saadaan vakuuttumaan sähköllä liikkumisen eduista. Kia e-Niro on matkallemme täydellinen kumppani, koska se kykenee ominaisuuksillaan hälventämään useita vääriä käsityksiä ja huolia, joita monilla kuljettajilla sähköajoneuvoista on.”
Kuluttajia rohkaistava
Kia Motors Europen markkinointi- ja tuotesuunnittelujohtaja Artur Martins sanoo, että tähän mennessä markkinoille tuoduista sähköautoista Kia e-Niro pystyy parhaiten poistamaan esteitä, joita kuljettajat liittävät sähköautoiluun.
”Sen pitkän toimintasäteen sekä houkuttelevan crossover-muotoilun myötä toivomme kuljettajien lakkaavan ihmettelemästä sähköautoja ja ryhtyvän ajamaan niillä. Kian kumppanuus World Shopperin kanssa auttaa meitä edelleen rohkaisemaan kuljettajia valitsemaan sähkön, samaan aikaan kun voimme tutkimuksen avulla muokata tuotteitamme ja palveluitamme kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Toivomme, että Electric Mission -operaation tulokset antavat myös päättäjille ja yrityksille arvokasta tietoa siitä, miten ne voivat edistää sähköistettyjen ajoneuvojen laajaa käyttöönottoa”, Martins sanoo.
Kia e-Niro on yksi markkinoiden suorituskykyisimmistä sähköautoista. Auton toimintamatka sähköllä on jopa 455 kilometriä yhdellä latauksella.
Tilaa MyKia-uutiskirje tästä – voita Kia e-Niro -sähköauto käyttöösi!