Kia juhlii yhden sen tunnetuimpien muotoiluelementtiensä kymmenvuotispäivää. Kia esitteli tasan kymmenen vuotta sitten Kee-urheiluautokonseptin Frankfurtin autonäyttelyssä. Kee oli tuolloin odotettu ensimmäinen taidonnäyte Kian uudelta päämuotoilijalta Peter Schreyerilta. Kee:ssä oli nähtävillä kaikki Schreyerin luomat Kian uuden muotoilutyylin elementit, mukaanlukien myös kaikkiin Kia-malleihin myöhemmin adaptoitu “Tiger Nose” -keula.

Myynti kolminkertaistunut

Tiger Nose -keulailme edustaa erottuvaa itsevarmuutta Kian autoissa. Se on myös osaltaan vaudittanut Kian menestystä. Kian maailmanlaajuiset myyntiluvut ovat kolminkertaistuneet vuoden 2006 jälkeen ja lisäksi Kia on voittanut vuodesta 2009 alkaen 30 arvostettua Red Dot ja iF -muotoilupalkintoa eri malleillaan. Tiger Nose -keula onkin ollut osaltaan auttamassa Kian brändin vahvistumista ja mielikuvien muovaamista uuden ja modernin muotoilutyylin kautta.

Keen perintö elää!

Kia on tullut tunnetuksi malliensa korkeasta laadusta. Laadun vakuudeksi Kia lanseerasi seitsemän vuoden tehdastakuun Kia cee’d:lle, joka esiteltiin vuonna 2007. Kian brändi vastaavasti kaipasi malleihinsa uutta ja selkeää muotoilutyyliä sekä yhtenäistä brändi-ilmettä, jotta asiakkaat voisivat tunnistaa kunkin mallin Kiaksi.

Peter Schreyer on saanut täydet valtuudet kehittää Kian uutta muotoilutyyliä.

”Täysin vapaiden käsien saaminen koko brändin uuden muotoilutyylin luomiseen on autoalalla erittäin harvinaista, sekä luonnollisesti suuri kunnia. Vuonna 2007 esitelty Kee tullaan varmasti tulevaisuudessa näkemään Kian uuden ja muotoilujohtoisen brändin alkuna”, Schreyer kertoo.

Schreyer kuvaa luomansa Kian uutta muotoilutyyliä “suoran viivan yksinkertaisuudeksi”.

“Kian Tiger Nose -keula edustaa tiikeriä – voimakasta, omituista mutta silti jotenkin tuttua. Uuden muotoiluilmeen kehittäminen ei itsessään alkanut idealla tiikerin nenästä, vaan on pitkän työn tulos ainutlaatuisen muotoilu-DNA:n luomiseksi Kialle”, Schreyer taustoittaa.

Mies Kian menestyksen takana